گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل چگونه كار می كند؟Reviewed by گوگل چگونه كار می كند؟ | خلاصه کتاب گوگل چگونه کار می کند | اریک اشمیت on Jan 24Rating: 4.0گوگل چگونه کار می کند؟ موتورهای جستجو نحوه عملکرد یکسانی شاید داشته باشند اما الگوریتم های متفاوتی برای بررسی درست بودن نتایج خود دارند.

گوگل چگونه کار می کند؟ موتورهای جستجو نحوه عملکرد یکسانی شاید داشته باشند اما الگوریتم های متفاوتی برای بررسی درست بودن نتایج خود دارند. دو عملکرد کلی دارند : ۱) حرکت و ساخت فهرست ۲) پاسخ دادن به جستجوگرها و رتبه بندی وب سایت ها براساس بیشترین ارتباطی که با پرسش دارند.

۱- حرکت و ساخت فهرست

حرکت و ساخت فهرست در بین میلیاردها صفحه ، سند ، فایل ، اخبار ، ویدیو و رسانه در شبکه اینترنت جهانی

۲- ارائه پاسخ

جواب دادن به پرسش جستجوگر از طریق لیست کردن صفحاتی که با توجه به پرسش بدست آمده و رتبه بندی شده است

۱- حرکت و ساخت فهرست

تصور کنید شبکه اینترنت جهانی، شبکه ای از ایستگاه ها در متروی یک شهر بزرگ است .

هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد است (این سند معمولا به صورت یک صفحه وب ، اما بعضی مواقع به صورت PDF ، JPG یا فایل های دیگر است). موتورهای جستجو نیاز به راهی دارند تا در کل شهر حرکت کنند و در طی مسیر خود، برای استفاده از بهترین مسیر موجود، تمام ایستگاه ها را پیدا کنند ، یعنی همان لینک ها را.

لینک های شبکه تمام صفحات را به هم متصل می کند.

لینک ها ، به ربات های خودکاری (به نام “خزنده” یا “عنکبوت”) در موتورها این اجازه را می دهند که به میلیون ها سند به هم پیوسته دسترسی پیدا کنند.

زمانی که موتورها این صفحات را پیدا می کنند ، کد آنها را بازگشایی و تکه های منتخب را در پایگاه های عظیم خود ذخیره می کنند تا بعدا طبق نیاز و پرسش جستجوگرها بازخوانی شوند. برای انجام این وظیفه ی خارق العاده و نگهداری میلیاردها صفحه که در کمتر از یک ثانیه صورت می گیرد ، شرکت های موتور جستجو مراکزی در سراسر دنیا تاسیس کرده اند.

خلاصه کتاب گوگل چگونه کار می کند؟

در این تاسیسات عظیم اطلاعاتی، هزاران دستگاه مقدار زیادی اطلاعات را بسیار سریع پردازش و نگهداری می کنند. زمانی که شخصی در یکی از موتورهای اصلی، جستجویی را انجام می دهد انتظار نتیجه ای آنی را دارد و حتی یک یا دو ثانیه وقفه موجب نارضایتی او خواهد شد، بنابراین موتورها باید سخت کار کنند تا جواب را در سریع ترین و کمترین حالت ممکن ارائه دهند.

۲- ارائه پاسخ

موتورهای جستجو ماشین های پاسخگو هستند. زمانی که کاربر در حال جستجوی آنلاین است , موتور بین میلیاردها سند به گردش در می آید و دو کار مهم را انجام می دهد: اول , نتایجی را نشان می دهد که مربوط به پرسش است و البته قابل استفاده برای کاربر. دوم , آن نتایج را براساس محبوبیت طراحی سایتی که اطلاعات را در اختیارش گذاشته رتبه بندی می کند.

“ربط داشتن” و “محبوبیت” دو عنصری هستند که سئو سایت روی آنها کار می کند و بر روی آنها تاثیر می گذارد.

کار گوگل از نظر اریک اشمیت چگونه است؟

موتورهای جستجو چگونه “ربط داشتن” و “محبوبیت” را تعیین می کنند؟

برای موتور جستجو “ربط داشتن” یعنی پیدا کردن صفحه ای با کلمه های مناسب. در زمان های قدیم , موتورها بیشتر از این مرحله ساده، کار دیگری انجام نمی دادند بنابراین نتایج ارائه شده توسط آنها بسیار محدود بودند. ولی با گذشت زمان مهندسین راه های بهتری را برای تطبیق نتایج با پرسش های کاربر ایجاد کردند. امروزه هزاران عامل روی “ربط داشتن” نتایج تاثیر می گذارند و ما در این نوشته به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

موتورها معمولا فرض را بر این می گذارند که هرچه سایت , صفحه یا سند محبوب تر باشد باید حاوی اطلاعات باارزش تری هم باشد. این فرضیه در قالب رضایت کاربر از نتایج به دست آمده و تقریبا موفقیت آمیز نیز بوده است.

محبوبیت و ربط داشتن به صورت دستی تعیین نمی شوند. بلکه , موتورها برای جدا کردن دانه از کاه (ربط داشتن) معادلات ریاضی ای (الگوریتم) انجام می دهند و بعد دانه را نسبت به کیفیت اش رتبه بندی می کنند (محبوبیت).

این آلگوریتم ها غالبا شامل صدها متغیر هستند. ما در زمینه جستجو، این موارد را با اصطلاح “عوامل رتبه بندی” معین می کنیم.

شما گمان می کنید که موتور جستجوگر بر این باور است که در برابر کلمه جستجو شده “دانشگاه ها”، پاسخ ایالت اوهایو را با ربط و محبویت بیشتر نسبت به هاروارد قرار داده است.

چطور به موفقیت بیشتری دست بیابیم؟

یا “چگونه بازاریاب های جستجوگر موفق می شوند؟”

آلگوریتم های پیچیده ی موتورها شاید به ظاهر غیرقابل نفوذ باشند و در واقع این موتورها اطلاعات کمی در باره نحوه گرفتن نتیجه ی بهتر یا داشتن ترافیک بیشتر در اختیار کاربر می گذارند.

در زیر نگاهی می اندازیم به توصیه هایی که آنها در باره سئو و بهترین روش ها ارائه می دهند:

اطلاعات سئو سایت ارائه شده توسط راهنمای وب مستر گوگل

گوگل برای داشتن رتبه ی بهتر در موتور جستجوی خود این توصیه ها را ارائه داده است:

صفحه تان را برای کاربر بسازید نه برای موتور جستجو. کاربران را گول نزنید یا محتوایی که به موتورها ارائه می دهید با آنچه برای کاربر نشان داده می شود متفاوت نباشد, روشی که عموما به آن کلوکینگ (پنهان کاری) گفته می شود.

سایت خود را با لینک های واضح و شفاف بسازید. تمام صفحات باید از طریق حداقل یک لینک متنی ایستا قابل دسترسی باشند. خرید بک لینک های بی کیفیت توصیه نمی شود. سایتی قابل استفاده با اطلاعات باکیفیت تولید کنید؛ و صفحات را طوری بنویسید که محتوای آن را شفاف و دقیق شرح دهد. مطمئن شوید عناصر <title> و ALT شما دقیق و توصیفی باشند.

برای ایجاد URL های محبوب و توصیفی از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. یک نسخه URL برای دسترسی به سندتان ارائه دهید و با استفاده از ریدایرکت های ۳۰۱ یا صفت rel=”canonical” برای آدرس دهی به محتوای دوجزئی استفاده کنید.

اطلاعات سئو سایت ارائه شده توسط راهنمای وب مستر بینگ

مهندسین بینگ در ماکروسافت هم برای داشتن رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجوی خود موارد زیر را توصیه می کنند:

مطمئن شوید ساختار URL شما شفاف و دارای کلمات کلیدی مناسبی باشد.

مطمئن شوید محتوا، درون برنامه هایی از قبیل Flash Player یا JavaScript یا Ajax قرار نگرفته باشد و بررسی کنید که این برنامه ها، لینک های شما را از دید بازدیدکنندگان پنهان نکنند.

محتوای خود را با کلمه های کلیدی مناسب بنویسید و کلمه های کلیدی خودتان را با آنچه کاربران جستجو می کنند مطابقت دهید. و به طور منظم محتوای خود را منتشر کنید.

متنی را که می خواهید شاخص شود درون تصاویر نگذارید. برای مثال اگر می خواهید نام و آدرس شرکت تان شاخص شود مطمئن شوید درون لوگوی شرکت تان نشان داده نشود.

پس می خواهید به من بگویید که همه اینها فقط تکه ای کوچک از کوه بزرگ سئو و بازاریابی جستجوگری است؟       بله

بازاریابان جستجوگر همکار , ترسی به دل راه ندهید!

علاوه بر این توصیه های رایگان که توسط گوگل و بینگ ارائه شده است, بعد از گذشت ۱۵ سال جستجو در شبکه اینترنت , بازاریابان جستجوگر خودشان هم روش هایی را در مورد اینکه چگونه موتورهای جستجو صفحات را رتبه بندی می کنند پیدا کرده اند.

هرچند این جستجوها و روش ها، تا حدی از دید همگانی دور نگه داشته می شود، اما به طور شگفت آوری موتورهای جستجو هم از این گونه تلاش های مردمی استقبال و از آنها پشتیبانی می کنند.

مهندسین و نمایندگان موتورهای اصلی در کنفرانس هایی مانند Search Marketing Expo یا Pubcon یا Search Engine Strategies یا Distilled شرکت می کنند و هر از گاهی برای کمک به وب مسترها به طور آنلاین در گروه ها , انجمن ها و بلاگ ها حضور می یابند.

 

 زمان یک آزمایش رسیده

برای وب مسترهایی که در مورد فعالیت موتورها تحقیق می کنند هیچ ابزاری بهتر از آزادی استفاده از خود موتورهای جستجو برای انجام آزمایشات , تست کردن فرضیه ها و نظر دادن نیست. از طریق همین پروسه های تکراری و بعضی مواقع بسیار خسته کننده است که اطلاعات قابل ملاحظه ای در مورد عملکرد موتورها به دست می آید. آزمایشی که ما انجام دادیم به صورت زیر است:

۱- یک وب سایت جدید با کلمات بی معنی (مثلا ishkabibbell.com ) به ثبت برسانید.

۲- درون سایت چندین صفحه ایجاد کنید به صورتی که همه آنها به واژه ای مشابه و مسخره مثل yoogewgally اشاره کنند.

۳- صفحات را تا حد ممکن شبیه به هم بسازید و بعد هر بار یکی از متغیرها را عوض کنید , مثلا با قراردادن متن , فرمت , بکار بردن کلمات کلیدی , ساختار لینک ها و غیره.

۴- از دامین های دیگر به لینک های شاخص صفحات پربازدید نشانه بروید.

۵- رتبه بندی صفحات را در موتورهای جستجو ثبت کنید.

۶- حالا تغییرات کوچکی در صفحات ایجاد کنید و تاثیر آن را روی موتورها ارزیابی کنید تا ببینید چه عاملی موجب بالا یا پایین رفتن نتیجه می شود.

۷- تمام نتایجی که در ظاهر بر روی سایت موثرند را ثبت کنید و همین تست را روی دامین های دیگر با شرایط دیگر تکرار کنید. اگر چندین تست یک نتیجه دادند، پس احتمالا الگویی که توسط موتورها استفاده شده است را پیدا کرده اید.

نمونه تستی که ما انجام دادیم

در این تست فرض کردیم که لینک اول صفحه (بالاترین) وظیفه ی بیشتری نسبت به لینک های پایین تر صفحه دارند. این مورد را با ایجاد یک دامین بی معنی در صفحه اصلی (خانه) با لینک هایی به سه صفحه ی جداگانه، که همگی دارای همان واژه بی معنی بودند و دقیقا یکبار روی هر صفحه به کار رفته بودند، تست کردیم. بعد از اینکه موتور جستجو در صفحات حرکت کرد متوجه شدیم که صفحه ای که با اولین لینک در صفحه اصلی ایجاد کرده بودیم، رتبه ی اول را کسب کرده است.

این پروسه کاربرد دارد ولی به تنهایی نمی تواند چیزی به بازاریابان جستجوگر بیاموزد

در مورد اینکه موتورها چگونه عمل می کنند ، بازاریابان جستجوگر علاوه بر این نوع تست ها می توانند از این سو و آن سو، مثلا از طریق برنامه های ثبت اختراع، که خود موتورهای اصلی در دفتر ثبت اختراع ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده اند، در برابر رقیب های خود استفاده کنند. احتمالا معروف ترین سیستم از بین اینها، سیستمی است که در اواخر ۱۹۹۰ در خوابگاه دانشگاه استنفورد به گوگل تبدیل شد ، یعنی PageRank که به شماره ۶۲۸۵۹۹۹ به ثبت رسیده است: “روشی برای رتبه بندی گره های شبکه در پایگاه های لینک شده” (Method for node ranking in a linked database) .

ضمنا مقاله ی اصلی این موضوع بنام “آناتومی موتور جستجوی فرا متن در مقیاس بزرگ”

(Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine ) به صورت قابل ملاحظه ای تحت مطالعه قرار گرفته است. ولی نگران نباشید، شما مجبور نیستید به عقب برگردید و برای انجام سئو کلاس های دیفرانسیل و انتگرال بردارید.

از طریق روش هایی مانند آنالیز ثبت اختراعات ، آزمایشات و تست های آنلاین ، می توانید به عنوان جامعه ی بازاریابان جستجو و سئو کار، عملکرد کلی موتورهای جستجو و اجزای مهم ساخت وب سایت و صفحاتی که بتوانند رتبه و ترافیک بالایی را کسب کنند را درک کنید.

 

این موضوعات بطور شفاف در ادامه این مقالات شرح داده خواهند شد ، لذت ببرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *