ساختن لینک هدفمند ۲۰۱۶ – وایت برد جمعه

بیشترین کاربرد سئو در بخش لینک‌های هدفمند است و هرچند دیگر تنها هسته ‌ی اصلی آن محسوب نمی شود ولی هنوز برای افزایش رتبه عامل باارزش و بزرگی است. در وایت برد جمعه ‌ی این هفته به این موضوع که چرا ساختن لینک هدفمند هنوز در امورات امروزه مهم است و اینکه چگونه پروسه ای داشته باشیم که میزان موفقیت آن به طور استراتژیکی قابل پیگیری باشد خواهیم پرداخت.

با سلام به طرفداران سایت و به وایت برد جمعه این هفته خوش آمدید. این بار در مورد چهار سئوال که پیرامون ساختن لینک هدفمند پیش می آید صحبت می کنیم.

در ساختن لینک هدفمند سعی می شود تا لینک ها به طور مجزا به URL ها یا دمین های مشخص برده شوند (معمولا صفحات مجزا) و از آن لینک ها برای بالا بردن رتبه صفحات در موتورهای جستجوگر استفاده می کنیم. برای مدت زمان زیادی هسته ی اصلی سئو سایت همین بود و SEO اینطوری انجام می شد و تقریبا اول و آخرش همین بود.

مسلما در این صنعت روش های بسیار دیگری هم نقش داشته اند و برخی تردید دارند ساختن لینک هدفمند هنوز روش معتبری باشد. فکر کنم بهتر است اول به این سئوال بپردازیم و بعد به سراغ بقیه برویم.

ساختن لینک چه موقع عقلانی است؟

به نظر من ساختن لینک هدفمند بعد از فراهم کردن یک سری شرایط خاص عقلانی است. ما از طریق آزمایشات خود، داده های ارتباطی، اظهارات خود گوگل و داده های فراوان در صنعت درمی یابیم که عقربه ی رتبه بندی با لینک ها بالا و پایین می رود. اگر شما صفحه ای با رتبه ی ۴ دارید می توانید کلی لینک‌های جدید از صفحات مهم در سایت های مختلف در وب را به آن نشانه بگیرید، مخصوصا اگر آنها حاوی متن های باشند که می خواهید برای شان رتبه بگیرید. پس بدین صورت رتبه بندی بالاتری خواهید داشت.

ساختن لینک چه موقع عقلانی است؟

این کار زمانی عقلانی است که رتبه‌ ی صفحه ی شما فعلا چیزی بین ۱۰ الی ۲۰ و شاید حتی ۳۰ باشد و یا اگر صفحه تاثیر بسزایی روی معیارهای کسب و کارتان دارد، مثلا فروش و غیر . حتی اگر غیرمستقیم باشد باز هم ارزشش را دارد.

البته شاید بگویید خوب رتبه ی ما در ۲۰ تای بالا نیست ولی صفحه جستجوی پرداختی مان در رتبه ی ۱ صفحات قرار دارد. ما می خواهیم از صفحه ۳ یا ۴ منتقل شویم به صفحه ۱ و امیدواریم به بالاترین نتیجه دوم یا سوم برسیم. برای همین ساختن لینک هدفمند کار خوبی است چون وقتی در بالا دیده شود و رتبه بندی آن بالا برود مطمئنا میتوانید بازدیدها و ترافیک بیشتری داشته باشید. به همین دلیل است که ساختن لینک هدفمند برای برآورد این وضعیت عقلانی است.

ساختن لینک هدفمند ۲۰۱۶ – وایت برد جمعه

 آیا ساختن لینک ارزشش را دارد؟

آیا ساختن لینک از پس کار بر میاد؟ در جواب باید گفت که حتما. ببینید، اگر هدف تان بالا بردن رتبه است ، در جایی که که صفحه تان از نقطه نظر تبدیل ، تجربه کاربر ، صفحات بازدید شده ، میزان مرورها ، زمان صرف شده در سایت ، اگر بازخورد بالایی ندارید ، اگر صفحه ای دارید که به سهولت قابل دسترسی و بهینه شده است ، پس لینک ها یکی از قدرتمندترین عوامل بالابردن رتبه تان هستند. ولی باید یک پروسه ی مقیاس پذیر و فرآیند تکرار برای ساختن لینک ها داشته باشید.

شما به همان چیزی که به طور گسترده در روش های بازاریابی وجود دارد نیاز دارید ، یعنی یک چرخ لنگر (فلای ویل). بله شروع کار سخت خواهد بود ولی وقتی انجامش بدهید می بینید پروسه ای دارید که می تواند دوباره و دوباره از آن استفاده کنید. لینک ها و صفحات بعدی که می خواهیم رتبه شان بالا برود آسان تر و آسان تر می شوند چون قبلا آنجا بودیم ، انجامش دادیم ، می دانیم چه کار می کند و چه نمی کند و به قول معروف ته و توی قضیه را درآوردیم. این چیزی است که دنبالش هستیم.

برای پیدا کردن آن فلای ویل چندین تاکتیک وجود دارد که کلا می شود در سه بخش طبقه بندی شان کرد. من به طور مجزا وارد هر تاکتیک نمی شوم ولی آنها کلا در سه بسته قرار می گیرند. چیزی که ما متوجه اش شدیم این است که برای هر صنعت , هر وب سایت مختلف , هر سازنده لینک , هر سئو و هر یک از شما آن بیرون یک پروسه مناسب یا ترکیبی از پروسه های مناسب وجود دارد. بنابراین به شما می گویم چه تاکتیکی برای تان بهتر است ولی کلا تمام آنها را در سه بسته خواهید دید.

بسته های لینک

۱) دستیابی یک به یک. در این حالت معمولا ایمیلی می فرستی , شاید هم توئیت یا DM, می تواند تماس تلفنی باشد یا مثلا چیزی که من امروز گرفتم: یک ایمیل به آدرس شخصی ام از طرف کسی که چیزی درست کرده بوده و می خواست بداند اگر من مایلم آن را پوشش بدهم. در واقع به کار من نمی خورد پس واردش نمی شوم. ولی به نظر من یک دستیابی یک به یک بود.

۲) می تواند انتشاری باشد. انتشار چیزی است مثل شییر کردن , ما پیغامی را انتشار می دهیم ، مثلا ” هی مردم ما این چیزها را تولید کردیم ، بالاخره آماده شد ، راه اندازیش کردیم . بیایید چکش کنید”. این کار می تواند از طریق ایمیل های عمده باشد, یا توسط ثبت نام های ایمیلی , می تواند از طریق خبرنامه یا یک نشریه خبری باشد. می تواند یک بلاگ باشد.

۳) بعد می رسیم به بسط های پرداختنی . چیزهایی مثل تبلیغات عمومی یا محلی , نشانه ها و تمام این انواع. معمولا چیزی که متوجه اش می شوید این است که دستیابی یک به یک بیشترین تاثیر را زمانی دارد که روی این ارتباط ها کار کنید و یا چیزی دردست دارید که به یک سایت یا فرد یا محصول یا شخص واحد بازده بالایی داشته باشد.

انتشار کارایی خوبی دارد اگر نوع خاص محتوای یا ابزار یا داده ی شما به طور منظم پوشش میخورد و همین حالا از طریق واسطه به مردم دسترسی دارید .

بسط های پرداختنی معمولا زمانی بهترین کارایی را دارد که کسانی را دارید که می دانید با شما کار می کنند و به آنها لینک زدند, ولی هنوز از طریق کانال های عادی به آنها دسترسی پیدا نکرده اید و یا یک بار دیگر می خواهید از طریق این کانال های سعی مجدد کنید.

ساختن لینک فراگیر با یک پروسه خوب

فکر می کنم این مهمترین عنصر بحث ما باشد چون به کمکش می توانیم به آن فلای ویل برسیم. وقتی به کار کردن سازنده های لینک نگاه می کنم تقریبا تمام آنها یک پروسه ای مثل این دارند. البته لازم نیست دقیقا همینطوری باشد ولی مسلما همین فرمت را خواهد داشت. برای اینکار یک ابزار هم می توانم معرفی کنم.

اولین قدم کشف فرصت هاست , یعنی بفهمیم فرصت های لینکی ما کجا واقع شدند. قدم دوم , ساختن نوعی اسپردشیت است تا بتوانیم لینک هایی که می خواهیم دنبال شان برویم و تاکتیک هایی که می خواهیم استفاده کنیم را اولویت بندی کند. قدم سوم اجرا , یادگیری و پروسه ی تکرار است که ما همیشه در هر نوع فلای ویل یا آزمایش می بینیم.

قدم اول: دستیابی به جوامع مناسب

یکی از بهترین راه های گرفتن لینک ها دستیابی به جوامع مناسب است . ما می توانیم از طریق انجمن ها یا اتاق های چت یا چت های خصوصی یا حتی IRC ها و خیلی موارد دیگر مثل نظرات درون بلاگ ها اینکار را بکنیم ،

ضمنا لینک‌ های رقابتی می توانند راه های خوبی برای کشف فرصت ها باشند. مسلما لینک‌ های رقابتی را همیشه زیر نظر داشته باشید. یعنی بروید آنجا و نگاه کنید و به خودتان بگویید” چه کسی دارد به رقبای من لینک می زند؟ چه کسی دارد به کسانی که برای این کلید واژه یا کلید واژه های مربوطه رتبه می گیرد لینک می زند؟ آنها چطور لینک ها را به دست می آورند؟ آنهایی که لینک می زنند چه کسانی هستند؟ راجع به آنها چه می گویند؟ از کجا می آیند؟

خبرگزاری ها و نشریاتی که انواع مختلف داده ها ، اطلاعیه ها و پیشرفت ها را پوشش می دهند هم می توانند فرصت خوبی برای شما باشند.

لیست منابع و کسانی که لینک می شوند. خوب ، تعداد مکان هایی که مردم به آنها لینک می شوند بی شمار است. مثلا مشتری هایی که به دنبال نرم افزار های خدماتی هستند منابع خوبی اند.

بلاگ ها و سایت های معتبر. اینها کسانی هستند که بلاگ های معروف و اجتماعی روی توییتر یا فیسبوک یا لینکدین یا هرچی سراغ دارید مثل پاینترست یا اینستاگرام دارند. دستیابی به اینها ارزشش را دارد.

ساختن لینک

قدم دوم : ساختن یک صفحه گسترده برای به دست آوردن لینک ها

این اسپردشیت تقریبا همیشه همین شکل است و با کاری که زمان تحقیق روی کلمات کلیدی انجام می دهیم فرق زیادی ندارد، به غیر از اینکه روی یک سری چیزها اولویت بندی می شود مثلا به دست اوردن آن لینک چقدر برایم مهم است؟ آیا برای آن پروسه ای دارم؟ کسی را برای دستیابی دارم؟

پس چیزی که لازم دارید یک URL یا دمین از جایی که می خواهید لینک را بگیرید و نوع فرصت (شاید یک شراکت یا لیست منابع یا خبرگزاری ، رویکرد شما ، اطلاعات و تماس هایی که در دست دارید ، اگر ندارید پس این اولین کار شماست.

یک شروع کننده ی خوب ، Buzzstream است که سورت می کند ، این نوع مکانیزیم می تواند لیست های دستیابی لینک ها را براتان بسازد و مطمئنا کمک رسانی خوبی است. خیلی ها را هم می شناسم که Open Site Explorer و Followerwonk یا Ahrefs یا Majestic راحت اند.

اجرا ، یادگیری و تکرار

قدم سوم: اجرا ، یادگیری و تکرار

بعد از درست شدن لیست می رویم تا در واقع از رویکردهایمان و فرصت هایمان و تماس هایمان برای دستیابی به مردم استفاده کنیم و لینک‌ هایی که امیدواریم به دست بیاوریم را بگیریم. حالا می خواهیم اجرا کنیم ، یاد بگیریم و تکرار کنیم. پس به نحوی دستیابی یک به یک انجام می دهیم و به افراد ایمیل می زنیم ولی جوابی نمی گیریم ، اصلا کارایی ندارد . خوب چیزی که لازم است سعی کنید ببینید: چرا اینطور شد؟ چرا کسی جواب نداد؟

پس حالا کمی بسط های پرداختنی به کار می بریم که به ده ها هزار نفر با هزینه کلیک کم قیمت دستیابی داشته باشیم، ولی باز هیچی ، لینکی نمی گیریم ، چرا هیچ جوابی نمی گیرم؟ چرا کسی روی آنها کلیک نکرد؟ و اگر کرد چرا ظاهرا آن را به کل نادیده گرفت؟ چرا ما از آن بسطی نداشتیم؟

این نظریه و فرضیات می توانند استفاده شوند و پروسه های ما را بهتر کنند. باید از اشتباهات مان یاد بگیریم. ولی برای این کار باید به خودمان وقت بدهیم، درست مثل سرمایه گذاری روی هر چیزی. باید با رئیس مان ، مدیرمان، کلاینت هایمان صحبت کنیم و بگوییم “رفقا ، این یک پروسه ی یادگیری و تکرار است، ما باید بفهمیم در ساختن چه شکل لینک‌ هایی خوب هستیم و از آن به بعد  است که رتبه بندی مان بالا می رود. ولی اگر برای یادگیری به خودمان وقت ندهیم پس نتیجه ای هم حاصل نمی شود”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *