«من نمیدونم چی را باید گزارش کنم.»، «کارفرما متوجه نمیشه من چی میگم و فقط حرف خودش را میزند.»، «وقتی افت کردیم، چطور گزارش بدهیم؟»، «آیا وسط آپدیت الگوریتم گوگل هم باید گزارش تهیه کنیم؟» و «اصلاً چرا باید گزارش بدم؟ خودش میفهمه که سایتش رشد کرده دیگه!»
اگر چند سالی در حوزه سئو فعالیت کرده باشید، این جملات را بارها شنیدهاید. کافی است چند دقیقه در شبکههای اجتماعی بگردید یا پای صحبتهای متخصصان سئو بنشینید تا متوجه شوید که گزارشدهی یکی از چالشهای همیشگی این حوزه است.
اما آیا واقعاً تهیه و ارائه گزارش سئو کار سختی است؟ آیا نمیتوان چارچوبی مشخص برای آن در نظر گرفت؟ پاسخ ما مثبت است.
بر اساس تجربیات ۱۰ ساله در اجرا پروژههای مختلف سئو و تعاملات همیشگی با دانشجویان آکادمی وبسیما، به این نتیجه رسیدهایم که گزارشدهی یکی از مهمترین بخشهای ارتباط با کارفرماست.
در این مقاله، قصد داریم چالشهای گزارشدهی سئو را بررسی کرده و یک چارچوب استاندارد برای تهیه گزارش ارائه دهیم. مطالعه این مقاله به شما کمک میکند که با کارفرما ارتباط بهتری برقرار کنید، دستاوردهای خود را بهدرستی نمایش دهید و تصمیمات بهتری بگیرید.
چرا گزارشدهی در سئو مهم است؟
اجازه دهید بحث خودمان را با یک سوال ساده شروع کنیم؛ چرا در سئو باید به کارفرمایان گزارش ارائه کنیم؟
معمولاً متخصصان سئو ترجیح میدهند به صورت شفاهی یا در قالب پیامهای کوتاه در شبکههای اجتماعی یا کمی حرفهایتر از طریق سیستم ارتباط با مشتریان (نرمافزارهای CRM) با کارفرمایان سئو در ارتباط باشند.
تهیه یک فایل گزارش حرفهای و برگزاری جلسات منظم گزارشدهی به بهانههای مختلفی نظیر زمانبربودن یا سختی کار کمتر مورد استقبال متخصصان سئو قرار میگیرد.
اما تهیه یک فایل مرتب که فعالیتهای انجام شده در سئو را به صورت دقیق و هدفمند به کارفرما نشان دهد، علاوه بر اینکه ما را یک گام به سمت حرفهایتر شدن میبرد، میتواند بر روی تصمیمگیریهای کارفرما هم اثر بگذارد.
در ادامه 3 دلیل اصلی برای تهیه گزارش و برگزاری جلسات منظم گزارشدهی را بررسی میکنیم.
1.گزارش سئو را برای خودمان مینویسیم!
مخاطب اول هر گزارش سئو، متخصصی است که گزارش را تهیه میکند. اکثر متخصصان سئو زمان زیادی را برای طراحی استراتژی و اجرای آن اختصاص میدهند.
در هر ماه تسکهای متنوع تکنیکال، بازاریابی محتوایی و لینکسازی خارجی باید انجام شود و اگر در قالب یک سازمان بزرگ فعالیت میکنیم، بخشی از زمان ما به تعاملات تیمی و درونسازمانی میگذرد. همهی فعالیتهای ما باید در خدمت استراتژیهای کلی کسبوکار باشد. بنابراین تهیه گزارشهای منظم از وضعیت ترافیک ارگانیک یک سایت به ما نشان میدهد که چقدر در مسیر هدف خود هستیم و آیا نیاز به بازبینی استراتژی داریم یا خیر.
به عبارت دیگر تهیه گزارشهای منظم سئو مانند در دست داشتن قطبنماییست که مسیر حرکت ما را نشان میدهند. با تهیه ی این گزارشهاست که میتوانیم در طول زمان فعالیت های خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنیم.
2. با گزارش دهی، پل طلایی بسازید
گزارش ماهانه سئو میتواند مثل یک پل طلایی میان متخصصان و کارفرمایان باشند. همیشه به خاطر داشته باشیم که اگر نتوانیم دستاوردهای خود را به شیوهای درست نمایش دهیم، نمیتوانیم اعتماد کارفرما را جلب کنیم. ارائه گزارشها به صورت منظم و برگزاری جلسات ماهانه به متخصصان سئو کمک میکند تا بتوانند درک درستی از شرایط کسبوکار داشته باشند.
3. با یک گزارش درست، به تصمیمسازی مدیران کمک کنیم
بدترین تصمیمها و نتایج فاجعه بار بر اساس اطلاعات و مفروضات اشتباه گرفته میشوند. معمولاً این اطلاعات هم از طریق لایههای پایینتر سازمان در اختیار مدیران ارشد قرار میگیرد و در صورت خطاهای فاحش میتواند ضرر و زیان بزرگی به کسب و کار وارد کند.
از طرف دیگر کارفرمایان و مدیران ارشد سازمانها به دلیل مشغله کاری زیاد و دغدغههای مختلف امکان بررسی تکتک فعالیتها و وظایف همهی افراد نظیر متخصصان سئو را ندارند و بررسی گزارشها یکی و معمولاً تنها راهکار عملی موثر برای مدیریت سازمان و تیمهای مختلف است.
4 نکته مهم برای تهیه یک گزارش سئو
گزارشهای سئو باید شفاف، دقیق و کاربردی باشند. برای تهیه یک گزارش موثر، این ۴ نکته اساسی را رعایت کنید:
1. ساده و شفاف بودن؛ اینجا نیازی به آموزش سئو نیست!
جلسه گزارشدهی قرار نیست تبدیل به جلسه آموزش سئو شود!
استفاده از اصطلاحات پیچیده و تمرکز بر جزئیات فنی سئو به هیچ وجه نمیتواند به روند بهتر جلسه کمک کند. برعکس استفاده از این اصطلاحات میتواند کارفرما را گیج کند و جلسه را بدون خروجی یا نتیجه خاصی به پایان برساند.
همواره در جلسات با كارفرما و حتی مدیران ارشد بازاریابی از زبانی ساده اما گویا استفاده کنید و بر نتایج و اطلاعات کلیدی تمرکز کنید.
2. تمرکز بر دادههای قابل فهم و عملی؛ خروجی مشخص ارائه کنید!
گزارشهای ما متخصصان سئو مستنداتی برای تصمیمگیری هستند. گزارشها باید دادهها را به شکلی قابل فهم و عملی به اعضای حاضر در جلسه منتقل کند.
گزارشهایی نظیر بررسی ترافیک به صورت مقایسهای(هفتهای، ماهانه یا فصلی)، بررسی افت یا رشد رتبهها، تحلیل ترافیک رقبا و همچنین نمودارهای بررسی هزینه رقبا بر روی بکلینکها از جمله دادهها و گزارشات ارزشمندی هستند که میتوانید برای خودتان تهیه کنید.
برای تهیه یک گزارش قابل فهم و عملی، همواره به این چند سوال فکر کنید. گزارش شما باید پاسخ این سوالات را در خود داشته باشد:
- آیا ترافیک سایت در حال رشد است یا کاهش؟
- کدام صفحات عملکرد بهتری دارند؟
- وضعیت رتبههای کلمات کلیدی چگونه است؟
- رقبا چه فعالیتهایی انجام دادهاند؟
- چه اقداماتی برای بهبود پیشنهاد میشود؟
3. استفاده از نمودارها و گرافها؛ دادهها سخن میگویند!
هنگام تهیه فایل و ارائه حتما باید بخش زیادی از اطلاعات را در قالب نمودارها و گرافها ارائه کنیم. نمودارها و گراف ها به سادگی میتوانند اطلاعات را به مخاطب ارائه کنند.
بهتر است توضیحات متنی را به صورت شفاهی در جلسه گزارشدهی ارائه کنیم و فضای فایل گزارش را بیش از اندازه با متنهای طولانی و خستهکننده، از بین نبریم!
4. ارائه پیشنهادهای عملی و قابل اجرا؛ برنامه اجرایی ما چیست؟
تنها تحلیل کافی نیست!
ما باید بعد از تحلیل وضعیت فعلی، پیشنهادتی هم برای بهبود یا حفظ شرایط ارائه کنیم. همچنین اقدامات بعدی را تشریح کرده و جلسه را با خروجی مشخصی به پایان برسانیم. پیشنهاد میکنیم در انتهای جلسه، حتماً فرصت کافی برای پرسشوپاسخ را هم در نظر بگیرید.
از چه ابزارهایی برای تهیه گزارش سئو استفاده کنیم؟
برای تهیه گزارش سئو بسته به شرایط و وضعیت وبسایت میتوان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. برخی از رایجترین ابزارهای مورد استفاده برای تهیه گزارشهای سئو شامل ابزارهای زیر است:
- SEMrush: گزارشهای جامع و دقیق در زمینههای مختلف سئو
- Google Analytics: ترافیک وبسایت و رفتار کاربران
- Google Search Console: دادههای جستجو و مشکلات فنی سایت
- Google Data Studio: ابزار گرافیکی برای ساخت داشبوردهای سفارشی گزارشدهی
آموزش تخصصی هرکدام از این ابزارها در قالب یک مقاله نمیگنجد و مستلزم صرف زمان زیادی و ارائه مثالهای کاربردی است. در آکادمی وبسیما به تدریج آموزش تخصصی هر کدام از این ابزارها را برای متخصصان سئو فراهم میکنیم. در حال حاضر میتوانید با تهیه کارگاه آموزش گوگل سرچ کنسول، نحوه استفاده از این جعبه ابزار کاربردی گوگل را به صورت کامل و کاربردی یاد بگیرید.
آموزش گوگل سرچ کنسول
حفظ سلامت و تحلیل وضعیت سایت
ویدیو دوره
- 11 ساعت
- 817 دانشجو
سرفصل ها 2,590,000 توماناطلاعات بیشتر آموزش گوگل سرچ کنسول معرفی کامل
-
01جعبه ابزار گوگلچه امکاناتی در اختیار ما قرار میدهد؟
-
02معرفی سایت به گوگلمدیریت منابع و محدودیتها
-
03حفظ سلامت سایترباتهای گوگل در خدمت ما هستند
-
04حضور در نتایج جستجومتمایز از دیگران باشیم
-
05ابزار Performanceبررسی آماری جستجو و رفتار کاربران
-
06ابزار Coverageشناسایی، درک و رفع مشکلات تکنیکال سایت
-
07گزارش لینکسازیتحلیل وضعیت لینکسازی داخلی و خارجی
نمونههایی از گزارشهای مفید برای کارفرما
در ادامه چند نمونه از گزارشهایی که میتواند در جلسه با کارفرما ارائه شود را بررسی میکنیم.
گزارش ترافیک ارگانیک
یکی از اولین و رایجترین گزارشهای سئو، گزارشات مرتبط با ترافیک ارگانیک است. به عبارت سادهتر رشد یا افت کلی سایت به همراه تحلیلهای جزئیتر روی دستهبندیها و محصولات مختلف را میتوانیم در قالب این گزارشها به کارفرما نشان دهیم. در تصویر زیر نمونهای از گزارش رشد بخش بلاگ یک سایت در بازه 16 ماهه را میبینیم:
به عنوان مثالی دیگر، تصویر زیر نمایش مقایسه رشد همان نمودار در بازه 6 ماهه برای نمایش میزان رشد کلیک و ایمپرشن قابل مشاهده است.
گزارش تغییرات رتبه کلمات کلیدی
یکی دیگر از گزارشهای ارزشمند و البته محبوب کارفرمایان، گزارشهای مرتبط با تغییرات رتبه کلمات کلیدی است.
طبیعتاً برای هر کسب و کاری دهها یا صدها کلمه کلیدی بسیار مهم و ارزشمند وجود دارد که بررسی ماهانه این رتبه ها و رصد وضعیت آن ها میتواند بخشی از یک گزارش سئو را تشکیل دهد.
گزارش بکلینکها و تحلیل رقبا
در بخش بکلینکها هم میتوانیم با کمک سرچ کنسول، ابزار سمراش و سئو سیگنال گزارشهای جذاب و کاربردی تهیه کنیم. به کمک این گزارشها میتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم:
- بیشترین هزینه بک لینک رقبا بر روی چه صفحاتی است؟
- ماهانه چقدر هزینه رپورتاژ آگهی میکنند؟
- رقبا رپورتاژهای خود را در چه وبسایتهایی منتشر میکنند؟
یکی از دورههای جذاب و کاربردی آکادمی وبسیما که مورد توجه متخصصان حرفهای سئو قرار گرفته، دوره جعبه سیاه است که در آن یاد میگیریم با ترکیب چند ابزار مختلف، یک ابزار کارآمد برای تحلیل رقبا و تحلیل سرچ کنسول آنها بسازیم.
برای مشاهده سرفصلها و اطلاعات تکمیلی به صفحه تحلیل رقبا مراجعه کنید. این دوره میتواند برگ برنده شما در تهیه گزارشهای سئو باشد.
گزارش مشکلات فنی و پیشنهادات برای رفع آنها
در بخش سئو تکنیکال هم میتوانیم یک گزارش کامل از مشکلات موجود در سایت ارائه کنیم و راهکار و پیشنهادهای خود را به صورت کامل تشریح کنیم.
از طرف دیگر ثبت وضعیت فعلی باعث میشود که پس از رفع مشکل بتوانیم با مقایسه وضعیت جدید با وضعیت قبلی، دستاوردهای خود را به خوبی نمایش دهیم.
در زمان بحران چطور گزارش ارائه کنیم؟
معمولاً تهیه گزارش در هنگام رشد یک سایت کار سختی نیست، بلکه به سادگی میتوانیم دستاوردها را ارائه کنیم و هم اعتماد به نفس خودمان را در زمینه گزارشدهی و ارائه گزارش تقویت کنیم.
اما مشکل اصلی جایی است که سایت دچار افت شده یا حتی در وسط آپدیت الگوریتم های گوگل هستیم. در این شرایط تهیه گزارش اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تهیه گزارش در این شرایط به کارفرما این سیگنال را میدهد که شرایط را تحت نظر داریم و از طرف دیگر با برگزاری جلسه میتوانیم اعتماد کارفرما را بیش از پیش جلب کنیم.
ویدیو زیر بخشی از وبینار دیستوپیا است که به موضوع نحوه تعامل با کارفرما در زمان آپدیتهای گوگل پرداخته شده است:
برای مشاهده ویدیوهای کامل این وبینار میتوانید به کانال آکادمی وبسیما در یوتیوب مراجعه کنید.
همچنین برای تکمیل دانستهها و اطلاعات درباره آپدیتهای گوگل، حتماً سری به صفحه آپدیت هسته گوگل بزنید تا همه چیز برایتان شفاف شده و با آمادگی بیشتری در جلسات گزارشدهی شرکت کنید.
چطور کارفرما را درگیر فرآیند گزارشدهی کنیم؟
جلسات گزارشدهی یکی از مهم ترین جلساتی است که هر متخصص سئو در طول ماه باید برگزار کرده و به آن پایبند باشد.
پیشنهاد ما بر اساس تجربه 10 ساله در انجام پروژه های عملی و همچنین تجربه دانشجویان آکادمی وبسیما 3 کلید طلایی را در اختیارمان میگذارد تا به بهترین وجه بتوانیم جلسات را برگزار کنیم:
- گزارشها را بهصورت ماهانه یا هفتگی ارسال کرده و جلسات را منظم برگزار کنید.
- از کارفرما بازخورد بگیرید تا گزارشها را بهبود دهید.
- در جلسات منظم، گزارشها را بهطور دقیقتری تحلیل کنید و به سوالات پاسخ دهید.
یک گزارش کاربردی، شما را متمایز میکند!
تهیه و ارائه گزارشهای دقیق، کاربردی و عملی میتواند مثل یک آسانسور عمل کند. آسانسوری که در سازمانها شما را به ردههای بالاتر مدیریتی میرساند و در دنیای فریلنسری باعث جلب اعتماد کارفرما و کسب درآمد بیشتر میشود.
گزارشهای سئو باید حتماً شفاف، دقیق و قابل فهم باشند. کارفرما قرار است بر اساس یک گزارش سئو تصمیمهای کلیدی اتخاذ کند.
از طرف دیگر گزارشهای سئو میتوانند جای پای شما را در سازمان مستحکم کند. این گزارشها نشان میدهد که چطور سئو نقش کلیدی در فرآیندهای بازاریابی داشته و توانسته ترافیک سایت را افزایش دهد.
در پایان از شما میخواهیم اگر تجربه یا نکتهای کاربردی درباره روند تهیه گزارشهای سئو یا حضور در جلسات دارید را با ما به اشتراک بگذارید. تجربیات همهی ما در کنار هم میتواند باعث رشد جمعی و حرفهایمان شود.
نوشته چطور گزارشهای سئو را بهطور مؤثر به کارفرما ارائه دهیم؟ نکات، ابزارها و روشها + مشاهده ویدیو اولین بار در آکادمی وبسیما. پدیدار شد.
منبع: websima.academy
بدون دیدگاه