کارشناس تولید محتوا؛ بررسی دانش، مهارت و آینده شغلی

وب‌سیما به دنبال یک کارشناس محتوا است! البته در این مقاله قصد درج آگهی استخدامی را نداریم. این یکی از 11 هزار عنوان شغلی است که در سایت‌های کاریابی داخلی و در دسته‌بندی تولید محتوا درج شده است.

عددی قابل توجه که نشان می‌دهد بازار استخدام در حوزه محتوا بسیار داغ است و شرکت‌های کوچک و بزرگ نیاز مبرمی به کارشناس تولید محتوای مجرب و حرفه‌ای دارند.
قبل از نگارش این مقاله سری به وب‌سایت‌های کاریابی زدیم و آگهی‌های شغلی تولید محتوا را بررسی کردیم.

همچنین تجربه استدیو کسب و کار وب‌سیما از سال 90 تا کنون در ایجاد و مدیریت تیم محتوا را مد نظر قرار دادیم تا بتوانیم یک مسیر شغلی شفاف برای کارشناس تولید محتوا ترسیم کرده، وظایف و مهارت‌های مورد نیاز را شناسایی و در اختیار علاقه‌مندان به این حوزه قرار دهیم..

کارشناس تولید محتوا کیست؟ قدم زدن در یک مسیر پرابهام

معمولاً کسانی که به تازگی فعالیت حرفه‌ای خود را در حیطه محتوا آغاز می‌کنند، با سوالات زیادی مواجه هستند:

  • برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا چه دانش و مهارتی را کسب کنند؟
  • آیا شغل کارشناس محتوا برای آن‌ها مناسب است؟
  • با چه چالش‌هایی در آغاز و ادامه مسیر حرفه‌ای باید دست و پنجه نرم کنند؟
  • بعد از چه مدت کار می‌توان به یک درآمد ثابت و قابل قبول رسید؟
  • در ادامه مسیر تولید محتوا به سراغ چه حوزه‌هایی می‌توانیم برویم و چطور مسیر پیشرفت را برای خود هموار کنیم؟

سوالاتی که معمولاً با جستجوی آن‌ها به پاسخ شفاف و مشخصی نمی‌رسیم.

برای رفع ابهام از این فضا و آشنایی بیش‌تر علاقه‌مندان، تصمیم به نگارش این مقاله گرفتیم اما همین ابتدا اذعان می‌کنیم که پاسخ به همه این سوالات در قالب یک مقاله و پرداختن به ریزجزئیات امکان‌پذیر نیست و تمرکز ما بر روی شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس محتوا خواهد بود.

مسیر شغلی کارشناس تولید محتوا

باور داریم که آشنایی بیش‌تر با حوزه تولید محتوا و شفاف‌سازی انتظارات از این جایگاه شغلی هم برای علاقه‌مندان محتوا و هم برای شرکت‌هایی که به دنبال استخدام نیروی تولید محتوا هستند می‌تواند نتایج درخشانی مثل ترسیم مسیر شغلی، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد منصفانه و در نهایت برداشتن گامی برای حرفه‌ای‌تر شدن فضا به همراه داشته باشد.

کوله بار سفر ما در محتوا؛ چه دانش و مهارتی را بیاموزیم؟

برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کرده و خلق ارزش کند ما نیاز به کسب دانش و مهارت در حوزه بازاریابی هستیم. فراموش نکنیم که تولید محتوا یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی محتوا و به صورت کلی دانش بازاریابی است.

تا زمانی که نتوانیم دانش و مهارت قابل اتکایی کسب کنیم، معمولاً کسب درآمد ثابت و پایدار دور از انتظار است.

بنابراین اگر شما تولید محتوا را به عنوان نقطه شروع مسیر شغلی برگزیده‌اید، باید با دانش مورد نیاز آشنا شده و برای کسب مهارت برنامه‌ریزی کنید.

یک کارشناس تولید محتوا به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

تمامی مهارت‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم در کارگاه تولید محتوا وب‌سیما به صورت کامل و جامع ارائه شده است و این کارگاه می‌تواند نقطه شروع شما در سفر محتوا باشد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و مشاهده سرفصل‌های کارگاه می‌توانید به صفحه آموزش تولید محتوا مراجعه کنید.

آموزش تولید محتوا

مسیر نگارش محتوای ارزشمند از صفر تا صد

ویدیو دوره

  • 22 ساعت
  • 1174 دانشجو

سرفصل ها 3,890,000 توماناطلاعات بیشتر آموزش تولید محتوا معرفی کامل

  • 01چرا تولید محتوا مهم است؟محتوا هنوز پادشاه است!

  • 02ذره‌بین گوگلپیوند میان کاربر و محتوا

  • 03انتخاب موضوع و ماهیت محتوامسیر نگارش محتوای ارزشمند

  • 04اصول تولید محتوا برای انواع صفحاتچطور برای هر صفحه از سایت محتوا بنویسیم؟

  • 05انتخاب و بهینه‌سازی تصاویرخلق و بهینه‌سازی تصویر با رعایت استانداردهای سئو

  • 06نگارش محتوای متنیخلق محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطب

  • 07اصول سئو در تولید محتوالینک‌سازی، دسته‌بندی، عنوان و توضیحات سئو

  • 08انتشار و توزیع محتواچطور فراتر از رتبه 1 گوگل باشیم؟

  • 09مسیر شغلی محتواراهنمای سفری 5 ساله در حوزه محتوا

  • 10تولید محتوا با Chat GPTدستیار باهوش یا رقیب سرسخت؟

تجربه نوشتن؛ کلمه سرمایه است

اولین و مهم‌ترین مهارتی که باید کسب کنیم، توانایی نوشتن متن به زبانی ساده و روان است.

یک کارشناس تولید محتوا در طول روز، بسته به حجم کاری بین چندصد تا چندهزار کلمه می‌نویسد. بنابراین علاقه به نوشتن و تجربه نوشتن روزانه یکی از اولین گام‌ها برای تولید محتوا است.

بازاریابی محتوایی با ارزش‌های کلیدی خدمات و محصولات سازمان گره خورده و کارشناس تولید محتوا تلاش می‌کند با معرفی محصولات و خدمات خود از طریق مقاله، محصول، لندینگ یا رپورتاژ آگهی مخاطبان را با این محصولات و خدمات آشنا کند.

انواع قالب های محتوا برای یک کارشناس محتوا

هرچقدر تجربه یک نفر در نوشتن بیش‌تر باشد و تنوع نگارش بالاتری را در حوزه‌های مختلف تجربه کند، می‌تواند ارزش بیش‌تری برای جایگاه خود و سازمان خلق کند.
اگر نوشتن و دست به قلم شدن برای شما سخت و طاقت فرساست، احتمالاً صرف زمان بر روی تولید محتوا نتیجه‌ای جز سرخوردگی و خستگی نخواهد داشت.

دانش سئو؛ دوست همیشگی محتوا

سئو و محتوا ارتباط نزدیکی باهم دارند. ما در سئو تلاش می‌کنیم که بهترین پاسخ را در اختیار کاربران قرار دهیم و این پاسخ، محتوایی است که خلق کرده‌ایم!

صفحات محصول، معرفی خدمات و مقاله پاسخ‌هایی هستند که ما بسته به نیاز کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

هرچقدر محتوای ما غنی‌تر باشد، شانس کسب جایگاه بهتری خواهیم داشت. اما دریای سئو بی‌کرانه است و نمی‌توان بی‌گُدار به آب زد.

یک کارشناس تولید محتوا چه دانشی از سئو باید داشته باشد؟

نباید انتظار داشته باشیم که یک کارشناس تولید محتوا دانش عمیقی درباره سئو تکنیکال و یا لینک‌سازی خارجی داشته باشد یا توانایی گزارش‌دهی با ابزارهایی مثل سرچ کنسول را به صورت حرفه‌ای دنبال کند. انتظار واقع‌بینانه از یک کارشناس محتوا، آشنایی با اصول سئو برای تولید محتوا است.

اگر با اصول سئو و نقش محتوا در کسب نتایج درخشان آشنایی کمی دارید، صفحه آموزش سئو یک فرصت ایده‌آل برای یادگیری است و گنجینه‌ای از ویدیو، مقاله و پادکست‌های آموزشی رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بر اساس تجربه واقعی بازار کار ایران، می‌توان مهارت‌های زیر را در حوزه سئو و محتوا از یک کارشناس محتوا انتظار داشت:

  • طراحی سیر محتوایی مناسب با هدف و پاسخگویی درست به کاربر
  • استفاده صحیح از کلمه کلیدی (برای آشنایی بیش‌تر با کلمه کلیدی و نقش آن در نگارش محتوا، می‌توانید مقاله تحقیق کلمات کلیدی را در آکادمی وب‌سیما مطالعه کنید.)
  • تولید محتوای متنی در فرم‌های مختلف همچون مقالات لیستی، مقایسه‌ای، دستورالعملی (How To) و معرفی خدمات
  • تولید محتوای متنی برای صفحات فروشگاهی شامل محصول، دسته‌بندی و برچسب
  • رعایت اصول و قواعد نگارشی و درست نویسی در فرآیند تولید محتوا شامل نیم‌فاصله، املای کلمات و علایم نگارشی
  • جستجو، آماده‌سازی و درج تصاویر مرتبط در محتوای مقاله یا محصول
  • رعایت اصول لینک‌سازی داخلی و اجرای آن به صورتی که هم ارتباط معنایی کافی داشته و هم کاربر را تشویق به کلیک کند

البته یک کارشناس تولید محتوا در صورت علاقه و پشتکار می‌تواند به تدریج به سایر حوزه‌های سئو نظیر تکنیکال، لینک‌سازی، و گزارش‌دهی ورود کند و توانایی تحلیل را به دست آورد.

جعبه ابزار تولید محتوا؛ از مدیریت پروژه تا ابزارهای تخصصی

برای موفقیت در تولید محتوا نیاز به یک جعبه ابزار داریم. این ابزارها در سه حوزه نگارش و آماده‌سازی محتوا، ارائه محتوا و ارتباط موثر با تیم به کارشناس تولید محتوا کمک می‌کند.

آماده سازی محتوا؛ آفیس را یاد بگیرید

آشنایی کامل با مجموعه آفیس به خصوص توانایی استفاده از نرم‌افزار ورد، مهم‌ترین ابزار یک کارشناس محتواست. از طرف دیگر آشنایی به نرم‌افزار فتوشاپ در حد نیاز و با هدف برش تصاویر و توانایی درج متن روی آن‌ها، دیگر موردی است که از یک کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود.

ارائه محتوا؛ آشنایی با افزونه‌ها و سیستم مدیریت محتوا

معمولاً وظیفه انتشار و ارائه محتوا بر عهده کارشناس تولید محتواست. به عبارت بهتر پس از نگارش یک محتوا، این کارشناس محتواست که باید این محتوا را در سیستم مدیریت محتوا (مثل وردپرس) وارد کرده و آن را منتشر کند.

درج محتوای نگارش شده در پنل وردپرس و رعایت استانداردهای سئو شامل عنوان، توضیحات متا، متن جایگزین، دسته بندی، برچسب‌گذاری و لینک‌سازی داخلی از جمله وظایف کارشناس تولید محتوا در ارائه و انتشار محتوا است.

در سایت‌های وردپرسی ابزارهایی مثل یوآست یا رنک مث مهم‌ترین افزونه‌هایی است که یک کارشناس تولید محتوا باید کار با آن‌ها را بیاموزد.

ابزارهای ارتباطی؛ ما تنها نیستیم

در همه کسب‌و‌کارها بسته به ابعاد کسب و کار با افراد متعددی در ارتباط هستیم. سیستم‌های مدیریت پروژه نظیر تسکولو، میزیتو، ترلو یا سیستم‌های داخلی سازمان به ما در برنامه‌ریزی تسک، ارائه آن و ارتباط با سایر اعضای تیم کمک می‌کنند. به همین دلیل یک کارشناس تولید محتوا باید توانایی استفاده از این ابزارها را داشته باشد.

مهارت‌های نرم؛ ابزار کافی نیست!

در حال حاضر افراد زیادی حوزه تولید محتوا فعال هستند. معمولاً یادگیری ابزارها و حرفه‌ای شدن در تولید محتوا برای پیشرفت لازم است اما کافی نیست.

تلاش برای یادگیری و توسعه مهارت‌های نرم می‌تواند ما را به یک نیروی غیرقابل جایگزین تبدیل کند.

یک کارشناس تولید محتوا بسته به ابعاد سازمان باید در جلسات روزانه یا هفتگی تیمی حضور پیدا کند و تلاش کند نقش موثری را در تیم ایفا کند. برای حضور ارزش‌آفرین در تیم محتوا، مهارت‌های نرم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علاقه به یادگیری، روحیه کار تیمی و روابط عمومی مناسب به پیشرفت سریع یک کارشناس محتوا کمک شایانی می‌کند. مباحثی مثل مدیریت زمان، مدیریت استرس و تحمل فشار کاری هم می‌تواند برگ برنده‌های دیگر یک کارشناس تولید محتوا متمایز باشد.

نکات مثبت و منفی تولید محتوا؛ کفه ترازو به کدام سمت است؟

شغلی با درآمد بالا، بدون چالش و استرس وجود ندارد! در هر حوزه‌ی شغلی که ورود می‌کنیم باید نکات مثبت و منفی را ببینیم و مسیرمان را با توجه به این نکات مثبت و منفی و شناختی که از خودمان داریم آغاز کنیم. در ادامه قصد داریم نکات مثبت و منفی تولید محتوا را بررسی کنیم.

نکات مثبت و منفی شغل تولید محتوا

مزایای تولید محتوا؛ از ورود آسان تا حضور در کنار برندهای بزرگ

شروع فعالیت به عنوان کارشناس تولید محتوا مزایای زیادی مثل بازار کار وسیع، رسیدن سریع به درآمد و ریسک شغلی کم را به همراه دارد. در ادامه مزایا را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

1.منابع متنوع برای یادگیری اصول بازاریابی محتوایی

خوشبختانه منابع رایگان یا ارزان‌قیمت برای یادگیری مهارت‌های تولید محتوا بسیار زیاد است. با هر رشته تحصیلی می‌توانید به این حوزه ورود کنید.

اگر به صورت جدی زمان خود را صرف منابع آموزش تولید محتوا کنید، بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز است تا تمام نکات و اصول اولیه را فرا بگیرید.

در طی سالیان گذشته آکادمی وب‌سیما با ترجمه، تالیف و انتشار صدها محتوا به یک منبع ارزشمند برای یادگیری اصول تولید محتوا تبدیل شده است. شما در سایت آکادمی وب‌سیما می‌توانید الگوریتم‌ها، نکات و ترفندهای تولید محتوا را بیاموزید و مسیر شغلی خود را طی کنید.

برای مثال برای یادگیری الگوریتم‌های گوگل که به صورت ویژه بر روی محتوا تمرکز دارند، می‌توانید از مقالات تخصصی آکادمی وب‌سیما شروع کنید. مقاله الگوریتم helpful content نقطه شروع مناسبی است.

2. تقاضا بیش‌تر از عرضه؛ بازار کار بزرگ

اگر سری به سایت‌های کاریابی بزنید با انبوه مشاغل مرتبط با کارشناس تولید محتوا مواجه هستید. در سال های اخیر تقاضا برای استخدام کارشناس تولید محتوا به شدت افزایش پیدا کرده است. این مساله باعث شده که یک کارشناس تولید محتوا به سرعت بتواند از مهارت خود کسب درآمد کند و وارد بازار کار شود.

3. دورکاری و فریلنسری؛ از هر جا و هر زمان

یکی دیگر از مزایای انتخاب مسیر شغلی تولید محتوا، امکان دوکاری و فعالیت به صورت فریلنسری است. برای شروع فعالیت در نقش کارشناس تولید محتوا، داشتن یک لپ‌تاپ و دسترسی به اینترنت کافی است. برای فعالیت در برندها و شرکت‌های بزرگ لازم نیست حتماً در تهران باشید و می‌توانید از هر نقطه ایران و جهان با برندهای بزرگ همکاری کنید.

4.دانش عمومی بالا؛ ویژگی منحصربه فرد کارشناسان تولید محتوا

کارشناسان تولید محتوا به دلیل نگارش محتوا در حوزه‌های مختلف از فروشگاه‌های اینترنتی، گردشگری، زیبایی و سلامت تا صنایع مختلف، دانش عمومی بالایی کسب می‌کنند.
معمولاً اگر با یک کارشناس محتوا حرفه‌ای و باسابقه برخورد کرده باشید، از تنوع حیطه دانشی او شگفت زده می‌شوید. اگر به کسب اطلاعات و آشنایی با حوزه‌های مختلف برای شما جذاب است، فعالیت به عنوان کارشناس تولید محتوا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

5. فعالیت در شرکت های بزرگ؛ برندها آماده همکاری

بر اساس تجربه و دید ما، شروع فعالیت به عنوان یک کارشناس تولید محتوا در مقایسه با مشاغلی مثل پرفورمنس مارکتر، کارشناس شبکه‌های اجتماعی یا تحلیل‌گر داده در برندها و شرکت‌های بزرگ آسان‌تر است.

معمولاً یک کارشناس تولید محتوا با دانش تخصصی کافی می‌تواند از سال‌های ابتدایی در برندهای بزرگ فعالیت کند اما فعالان سایر حیطه‌های بازاریابی باید تجربه بیش‌تری برای حضور در این نوع شرکت‌ها به دست آورند.

معایب تولید محتوا؛ نیمه تاریک ماه

احتمالاً تا اینجا برای ورود به حوزه محتوا ترغیب شده‌اید اما اجازه دهید روی دیگر سکه و معایب تولید محتوا را با هم بررسی کنیم.

1. درک پایین از جایگاه محتوا؛ خط سرخوردگی!

در اکوسیستم حرفه‌ای کشور ما، درک درستی نسبت به کارشناس تولید محتوا وجود ندارد. معمولاً اکثر افراد بسیار ساده‌اندیشانه گمان می‌کنند که ورود به این حوزه و فعالیت در آن به جز توانایی خواندن و نوشتن نیازی ندارد! باوری که می‌تواند در ابتدای کار شما را دلسرد کند. اما اگر به این حوزه علاقه دارید نباید اجازه دهید دیدگاه‌های سطحی که وجود دارد شما را ناامید کند.

2. رقابت ناسالم و قیمت گذاری غیرشفاف

در بازاری که تقاضای زیادی وجود داشته باشد، عرضه خدمات هم افزایش پیدا می‌کند تا به یک نقطه تعادل برسد.

در بازار کار تولید محتوا ایران، همیشه تقاضای زیادی وجود دارد و معمولاً افراد تازه کار با شکستن قیمت سعی در جذب پروژه‌ها و کارفرماها دارند.

کارفرمایانی که بودجه کمی برای تولید محتوا دارند به سمت این افراد می‌روند و همین مساله باعث شکسته شدن قیمت می‌شود و این مساله برای افراد حرفه‌ای حوزه محتوا آزاردهنده است.

از طرف دیگر ساز‌ و کار مشخصی برای قیمت‌گذاری ارزش محتوا وجود ندارد و اکثر شرکت‌ها به صورت کلمه‌ای هزینه محتوا را محاسبه می‌کنند.

آمار میزان درآمد کارشناسان سئو در سال 1401

خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت‌های مسئولیت‌پذیر و آینده‌نگر این نحوه قیمت‌گذاری را کنار گذاشته‌اند و به صورت ساعت کاری یا هزینه به ازای هر مقاله با نویسندگان تولید محتوا همکاری می‌کنند. این مساله در درازمدت باعث افزایش انگیزه کارشناسان تولید محتوا شده و فضای این بخش از بازار کار را حرفه‌ای‌تر خواهد کرد.

3. مسیر توسعه فردی و رشد محدود است

اگر تنها بخواهید به عنوان یک کارشناس تولید محتوا به فعالیت خود ادامه دهید، تنوع کاری بالایی را تجربه نخواهید کرد. معمولاً کارشناسان تولید محتوا پس از فعالیت در این حوزه و کسب دانش بیش‌تر، راه ورود خود به سایر حوزه‌های بازاریابی دیجیتال نظیر آنالیز و تحلیل، بازاریابی عملکردی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا حیطه‌های تخصصی‌تر تولید محتوا مثل کپی رایتینگ و یوایکس رایتینگ هموار می‌کنند.

تغییر مسیر شغلی یک کارشناس سئو

4. فرسودگی ذهنی و خستگی روحی

نوشتن نیاز به انرژی زیادی دارد. یک کارشناس تولید محتوا ساعات زیادی را صرف تحقیق، ساختاردهی و در نهایت نگارش محتوا می‌کند. به همین دلیل معمولاً افرادی که به صورت طولانی در این حوزه فعلایت می‌کنند پس از چند سال به شدت فرسوده و خسته می‌شوند.

پیشنهاد ما این است که از ابتدا ورود به حوزه محتوا این مساله را مدنظر داشته باشید و تلاش کنید با کسب دانش تخصصی، سطح کاری خود را ارتقاء دهید.

5. درآمد پایین؛ پاشه آشیل تولید محتوا

درآمد تولید محتوا به نسبت سایر حوزه های بازاریابی دیجیتال کم‌تر است. در واقع به خاطر تعداد افراد زیاد و ورود آسان به این حوزه، شرکت‌ها و کارفرمایان حقوق کمتری را به کارشناسان تولید محتوا پرداخت می‌کنند.

البته نباید از یک نکته مهم غافل بود. درآمد در نقطه شروع فعالیت تولید محتوا، پایین است و با ادامه دادن فعالیت خود می‌توانیم درآمدهای بسیار بالا به دست آوریم. رسیدن به این نقطه با کسب مهارت‌های مدیریت تیم، ارتباط سازمانی و درک عمیق تر از بازاریابی امکان‌پذیر خواهد بود.

کارشناس تولید محتوا؛ نقطه شروع یک مسیر بی‌پایان

پیمودن یک مسیر هزار فرسخی با اولین قدم شروع می‌شود.

امیدواریم این مقاله نقطه شروعی برای مسیر حرفه‌ای شما باشد. در این مقاله تلاش کردیم که وظایف، مهارت‌های سخت و نرم یک کارشناس تولید محتوا را بررسی کنیم.
تولید محتوا می‌تواند اولین گام در مسیر شغلی باشد. یک کارشناس تولید محتوا می‌تواند به تدریج با کسب دانش عمیق‌تر از بازاریابی و توسعه مهارت‌های نرم خود، سمت‌های بالاتری مثل سردبیر محتوا، استراتژیست محتوا و مدیر محتوا را تصاحب کند.

اگر فعال حوزه محتوا هستید یا قصد دارید به این حوزه کاری ورود کنید، لطفاً سوالات، نظرات و تجربیات کاری خود در حوزه محتوا را با ما در میان بگذارید. نظرات شما به تکمیل این مقاله کمک شایانی خواهد کرد.

نوشته کارشناس تولید محتوا کیست؟ اولین بار در آکادمی وبسیما. پدیدار شد.

منبع: websima.academy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *