دروغ‌گویان جایی در نتایج جستجو ندارند! این یک موعظه نیست، بلکه حقیقتی است که گوگل بارها و بارها با ارائه آپدیت‌ها و الگوریتم‌های مختلف، آن را اثبات کرده است؛ از حذف سایت‌های اسپم تا بی‌اثرکردن لینک‌سازی‌های کلاه سیاه در فضای وب. گوگل حتی به کوچک‌ترین جزئیات نتایج جستجو حساس است.

اولین برخورد مخاطبان با یک سایت در صفحه نتایج، عنوان سئو و توضیحات متا است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گوگل عنوان سئویی که شما نوشته‌اید، نادیده نادیده گرفته و عنوان دیگری را برای صفحه انتخاب کرده و نمایش می‌دهد. در این مقاله از آکادمی وبسیما قصد داریم به سراغ یکی از دغدغه‌های پرتکرار متخصصان سئو در چند سال اخیر برویم؛ تغییر عنوان سئو در نتایج جستجو.

ابتدا با تعریف و اهمیت عنوان سئو آشنا می‌شویم و سپس خط قرمزهایی که گوگل برای ما تعیین کرده را مرور می‌کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اولاً عنوان‌های بهتری برای صفحات سایت خود انتخاب کنید و دوماً ناخواسته از دستورالعمل‌های گوگل تخطی نکنید.

عنوان سئو؛ ابزاری برای بازاریابی محتوا

عنوان سئو یا SEO Title یک تگ در ساختار HTML است. این عنوان در خود صفحه نمایان نیست و تنها در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر عبارت آموزش سئو را جستجو کنید، آکادمی وبسیما با عنوان سئو زیر در نتایج جستجو حضور دارد.

نحوه نمایش عنوان سئو در نتایج جستجو

عنوان سئو یک ابزار کارآمد برای ارائه محتوا به کاربران و تصمیم‌گیری آن‌هاست. برای مثال کلمه “رایگان” که در عنوان سئو صفحه آکادمی وبسیما به آن اشاره شده در نگاه اول به کاربران این وعده را می‌دهد که قرار است در این صفحه بتوانند محتوای ارزشمندی درباره سئو را بدون پرداخت هزینه مطالعه کنند.

در این مقاله قصد نداریم درباره تکنیک‌های نگارش عنوان سئو صحبت کنیم اما چند نکته کوتاه را با هم مرور می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این ترفندها، مقاله «عنوان سئو چیست» را در آکادمی وبسیما مطالعه کنید.

1- منحصربه‌فرد باشید

برای هر صفحه از سایت خود، یک عنوان منحصربه‌فرد بنویسید. به عبارت دیگر هیچ دو صفحه‌ای در یک وب‌سایت نباید عنوانی شبیه یک‌دیگر داشته باشند.

2- توجه به محدودیت کاراکتر

عنوان سئو طولانی شانسی برای نمایش کامل در نتایج جستجو ندارد و عنوان سئو کوتاه هم فرصت بازاریابی را از شما می‌گیرد.

3- از تکرار کلمه کلیدی پرهیز کنید

تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در عنوان صفحه، یکی از خط قرمزهای گوگل است. بنابراین سعی کنید مهم‌ترین مفهوم صفحه را در تایتل استفاده کنید و از کیورد استافینگ در این فضای محدود خودداری کنید. برای مثال صفحه‌ای با عنوان سئو زیر که درباره آموزش سئو است، شانس زیادی برای کسب جایگاه نخواهد داشت:

آموزش سئو | آموزش رایگان سئو | آموزش سئو رایگان | آموزش سئو از صفر تا صد

4- عنوان تکراری

اگر ساختار مشابهی را برای نام‌گذاری عنوان صفحه انتخاب کنیم که یک یا چند عبارت در آن تکرار شود، بازهم شانس نمایش عنوان سئو کاهش خواهد یافت. برای مثال یک سایت فروش خودرو را در نظر بگیرید که از ساختار «لیست قیمت و خرید اقساطی + یک ماشین خاص» استفاده می‌کند.

لیست قیمت و خرید اقساطی پژو 206

لیست قیمت و خرید اقساطی هایما

لیست قیمت و خرید اقساطی ساینا

5- نام برند را فراموش نکنید

تا شهریور 1402 پیشنهاد می‌شد که در انتهای عنوان سئو حتما به نام برند هم اشاره کنید. با توجه به محدود بودن فضای نمایش عنوان، نمی‌توانستید نام برند خود را طولانی انتخاب کنید، چون با توجه به فضای محدود عنوان سئو، شانسی برای نمایش نخواهید داشت.

ولی با آپدیت اخیر گوگل و تفکیک محل نمایش نام برند دیگر این مشکل را نداشته و فضای بیشتری برای نگارش عنوان سئو داریم همچنین برای نام سایت نیز می‌توان عبارات طولانی‌تری انتخاب کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله site name چیست را مطالعه کنید.

با توجه به مطالبی که تا این‌جا با هم آموختیم، می‌توانیم دو نکته مهم را درباره عنوان سئو درک کنیم. اول این‌که عنوان سئو در چند کلمه کوتاه، محتوای صفحه را به کاربران توضیح می‌دهد و در مرحله‌ی دوم، فرصت ایده‌آلی را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد تا با ارائه مزیت صفحه، شانس کلیک بیش‌تری داشته باشند. (کلیک بیشتر؟ اگر برای شما ابهامی ایجاد کرده مقاله CTR چیست را مطالعه کنید)

اما همین شانس کلیک بیش‌تر برای کاربران و گوگل دردسرهایی درست کرده است!

خط قرمزهای گوگل؛ چه زمانی عنوان سئو را تغییر می‌دهد؟

دریافت کلیک بیش‌تر، صاحبان کسب‌وکار و متخصصان سئو را وادار به هر کاری کرده است. ارائه اطلاعات نادرست در عنوان سئو که تطابقی با محتوای صفحه ندارد، باعث شده که گوگل در بسیاری از موارد عنوان سئو پیشنهادی ما را قبول نکند و با توجه به محتوای صفحه، یک عنوان سئو را به انتخاب خود در نتایج جستجو نمایش دهد. در این بخش از مقاله قصد داریم که بر اساس مستنداتی که خود گوگل درباره تغییر عنوان سئو منتشر کرده است، با دلایل تغییر عنوان صفحه و چگونگی انتخاب عنوان جدید آشنا شویم.

1- تگ تایتل؛ اولین گام گوگل برای بررسی عنوان

تگ تایتل یا عنوان سئو که ما نوشته‌ایم، اولین جایی است که ربات‌های گوگل به سراغ آن می‌روند. بنابراین ارائه عنوانی که با محتوای صفحه هم‌خوانی داشته باشد، نقش مهمی در انتخاب این عنوان توسط گوگل دارد.

با نگارش بهترین توصیف از محتوا صفحه، گوگل عنوان سئو انتخابی شما را نمایش خواهد داد.

2- عنوان بصری و متمایز؛ توجه به رنگ، فونت و سایز

جالب است بدانید اولین متن در صفحه که از نظر بصری متمایز باشد هم می‌تواند در تغییر عنوان سئو نقش داشته باشد. اگر متنی در صفحه‌ی ما با فونتی متفاوت و متمایز به سایر محتوای آن درج شده باشد، ممکن است گوگل این عنوان را انتخاب کند.

برای مثال سایتی «جدول قیمت میلگرد» را با نمایش بصری متفاوت در ابتدای صفحه قرار داده اما H1 را (مثلا قیمت میلگرد) به همراه توضیحات تکمیلی در انتهای صفحه درج کرده است، مسلما H1 شانس بسیار کمی دارد تا عنوان انتخابی‌ش در نتایج جستجو نمایش داده شود.

3- تگ‌های معنایی مختص به H1 نیست

تگ‌های معنایی یک صفحه مختص به H1 نیست. تگ‌های H2 تا H6 هم نقش مهمی در درک محتوای صفحه و به تبع آن تغییر عنوان صفحه توسط گوگل دارند.

4- H1 را متفاوت از سایر تگ‌ها بنویسید

در بسیاری از سایت‌ها که H1 در بخش بردکرامپ یا حتی داخل پاراگراف استفاده می‌شود. این مساله باعث می‌شود که عنوانی که متمایز از بقیه عناوین صفحه است توسط گوگل انتخاب و در نتایج جستجو نمایش داده شود.

5- به سایر فرمت‌های محتوا و ارتباط آن‌ها با موضوع توجه کنید!

گاهی اوقات در یک صفحه یک المان متمایز مثل تصویر، ویدیو، جدول مشخصات یا لیست قیمت وجود دارد که یا حجم زیادی از صفحه را به خود اختصاص داده یا نمایش متفاوتی دارد. در این‌جا هم گوگل این بخش را مهم‌تر تشخیص داده و بر اساس مفهوم آن، عنوان سئو را تغییر می‌دهد.

6- دروغ در عنوان سئو؛ گناه نابخشودنی

یکی از خط قرمزهای مهم گوگل، نگارش عنوان سئویی است که با محتوای ارائه شده در صفحه تفاوت چشم‌گیری دارد. برای مثال فرض کنید که عنوان سئوی صفحه محصول «آیفون 14» یک سایت، به شکل زیر است:

بررسی و نقد آیفون 14، جدول مشخصات و مقایسه به همراه تصاویر و بررسی ویدیویی

این عنوان سئو با توجه به وعده‌هایی که به کاربران می‌دهد، می‌تواند بسیار جذاب باشد. اما وقتی ربات گوگل در این صفحه جدول مشخصات، مقایسه یا ویدیویی مشاهده نمی‌کند، این کلمات را از این عنوان سئو حذف می‌کند. بنابراین بازهم تاکید می‌کنیم که اگر وعده‌ای به کاربر می‌دهید (نظیر لیست قیمت یا بررسی ویدیویی) که در صفحه وجود ندارد، گوگل به احتمال بسیار زیاد عنوان سئو را به انتخاب خودش نمایش خواهد داد.

7- لینک‌سازی داخلی و خارجی؛ دیگران چه می‌گویند

شاید عجیب به نظر بیاید اما لینک‌سازی داخلی و خارجی هم در عنوان سئو نقش دارند. این‌که از صفحه مبدا به چه صفحاتی و با چه انکرتکست‌هایی لینک‌سازی شده توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شود. از طرف دیگر ربات‌های گوگل لینک‌سازی از سایر صفحات را هم بررسی می‌کنند تا ببینند سایر صفحات با چه انکرتکستی به این صفحه لینک داده‌اند.

از طرف دیگر بک‌لینک‌ها و ارتباط خارجی بین یک صفحه و سایر صفحات وب هم اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر ما در عنوان سئو خود اصرار داشته باشیم که از «هندزفری ضدآب» استفاده کنیم اما هم صفحات سایت خودمان و هم دیگر سایت‌ها با عبارت «هندزفری بلوتوثی» به ما لینک داده باشند، این احتمال وجود دارد که گوگل عبارت «هندزفری بلوتوثی» را به کاربران نمایش دهد.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد لینک‌سازی کسب کنید به صفحه کارگاه لینک‌سازی مراجعه کنید.

آموزش حرفه‌ای لینک‌سازی

کسب اعتبار از طریق لینک‌سازی و برندینگ

ویدیو دوره

  • 12 ساعت
  • 927 دانشجو

سرفصل ها 3,290,000 توماناطلاعات بیشتر آموزش حرفه‌ای لینک‌سازی معرفی کامل

  • 01مفاهیم لینک‌سازیشناخت آناتومی لینک و سیستم گردش خون

  • 02لینک‌سازی داخلیبهترین لینک را از سایت خودمان بگیریم!

  • 03لینک‌سازی رایگانفعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بسترهای باز

  • 04کمپین رپورتاژ آگهیرپورتاژ آگهی بک‌لینک نیست!

  • 05خرید بک لینک متنیبندبازی روی طناب گوگل!

  • 06برنامه اجراییطبق برنامه پیش برو، سروقت نتیجه بگیر

  • 07طراحی یک کمپین رپورتاژ آگهیعملی

  • 08کلاه قرمز سئواز چه رسانه‌هایی رپورتاژ آگهی خریداری نکنیم

8- استراکچر دیتا را فراموش نکنید

یکی دیگر از فاکتورهایی که گوگل برای انتخاب عنوان صفحه به آن مراجعه می‌کند، استراکچر دیتا است. اطلاعاتی نظیر سوالات متداول، ریتینگ، قیمت، دستورالعمل‌ها و سایر Structured data هم اطلاعات مشخصی را به ربات‌های گوگل می‌دهند. بنابراین اولاً باید متناسب با هر صفحه از استراکچر دیتایی که اطلاعات آن صفحه را به بهترین شکل ارائه می‌کند، بهره برد و هم این‌که با ارائه اطلاعات صحیح، شانس نمایش عنوان سئوی انتخابی را در نتایج جستجو افزایش دهیم.

دوستی با گوگل و کاربر؛ راز موفقیت در سئو

در این مقاله به سوال پرتکرار چرا عنوان سئو در نتایج جستجو تغییر می‌کند؟ پاسخ دادیم. این سوال خصوصاً در چند سال اخیر و پس از آپدیت‌های گوگل بسیار شنیده می‌شد. اگر بخواهیم این مقاله را تنها در یک جمله خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که با کاربر و گوگل دوست باشید. این نکته‌ای است که بارها به آن در آکادمی وبسیما اشاره کرده‌ایم. ارائه اطلاعات اشتباه یا نامتناسب حتی در صورت کسب جایگاه هم باعث بی‌اعتمادی کاربران شده و هم ما را از فرصت حضور در نتایج جستجو محروم می‌کند.

در هنگام نگارش عنوان سئو هم باید مراقب باشیم که به دوستان‌مان (کاربران و گوگل) اطلاعات دقیق، درست و ارزشمندی را بدهیم. با این کار هم اعتماد کاربران را جلب می‌کنیم و هم این فرصت را داریم تا بتوانیم همیشه از مجرای سئو، ورودی‌های سایت‌مان را افزایش دهیم.

در پایان دعوت می‌کنیم اگر تجربه‌ یا سوالی درباره تغییر عنوان سئو دارید، با ما در میان بگذارید. مشتاق شنیدن تجربیات شما هستیم.

نوشته چرا عنوان سئو در نتایج جستجو تغییر می‌کند؟ اولین بار در آکادمی وبسیما. پدیدار شد.

منبع: websima.academy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *