تحقیق کلمات کلیدی، فرآیند انتخاب عبارات براساس میزان جستجو، هدف کسب و کار و نیت کاربر از جستجو است.

به طور معمول برای یک فروشگاه اینترنتی با بیش از 5000 عبارت هدف روبرو خواهیم بود، خب خودتان تصور کنید که چه کار زمانبر و پیچیده‌ای برای شناسایی آنها داریم.

ولی نگران نباشید، ابزارها به ما کمک می‌کنند تا تحقیق کلمات را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهیم. همچنین داده‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهند که پیدا کردن آن بدون دسترسی به یک منبع موثق امکان‌پذیر نیست. اصلا بهتر است بگوییم؛

تحقیق کلمات کلیدی بدون ابزار امکان پذیر نیست!

اگر هنوز با مفهوم کلمه کلیدی و نحوه تعیین ارزش آن آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله کلمه کلیدی چیست را مطالعه کنید.

یک ابزار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ارائه تخمین از میزان جستجوی ماهانه یک عبارت، مهمترین کاربرد ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای یک متخصص سئو است ولی این تنها کاربردشان نیست. انتظار ما از یک ابزار کامل و کاربردی این است که چهار ویژگی زیر را داشته باشد:

  • ارائه ایده‌های جدید: ابزار‌ها باید به ما ایده بدهند؛ زیرا یک فرد نمی‌تواند با ادبیات مختلف فکر کند و همه جنبه‌های نیاز‌ کاربران یا گروه هدف را بررسی کند. با کمک ابزار می‌توان به ادبیات و فاکتور‌های متنوعی از نیاز کاربران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دست پیدا کرد
  • آنالیز رقبا: ابزارها به ما کمک می‌کنند تا عبارات کلیدی سایت رقیب و جایگاهی که در آنها دارد را به راحتی به دست آورده و تخمینی از بازدید ماهانه آن داشته باشیم
  • تخمین میزان جستجو: گفتیم که مهمترین کاربرد یک ابزار ارائه تخمینی از میزان جستجوی ماهانه کلمات است و البته می‌دانیم که هیچ کدام از ابزارها در این زمینه دقیق نیستند
  • در دسترس بودن: باید برای انتخاب ابزار مناسب به قابل اعتماد بودن اطلاعات، دسترسی به ابزار با آی‌پی ایران، پشتیبانی زبان فارسی و هزینه توجه کرد

در ادامه 6 ابزار کارآمد برای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم و با هم می‌بینیم که هرکدام چه امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهند.

ابزار Keyword Planner

منبع اصلی و بهترین ابزار تخمین جستجو

ابزار Keyword Planner یکی از امکانات جانبی پنل گوگل ادز است که با هدف پیدا کردن ایده و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی معرفی شده است. این ابزار اطلاعات مربوط به میزان جستجوی یک عبارت در ماه (تا 16 ماه اخیر) را به ما اعلام می‌کند و به همین دلیل مورد توجه متخصصین سئو نیز قرار گرفت است.

تصویر زیر نمایی از محیط کاربری و امکانات ابزار Keyword Planner را نشان می‌دهد.

Keyword Planner؛ منبع اصلی و بهترین ابزار تخمین جستجو

لبته کاربردهای این ابزار محدود به اعلام یک عدد ماهانه نمی‌شود و برخی از مهمترین ویژگی‌های آن عبارتند از:

1- ایده‌های جدید و تکمیلی

در هر گزارش می‌توانیم آمار جستجوی 10 عبارت را از این ابزار دریافت کنیم ولی متناسب با کلماتی که انتخاب کردیم پیشنهاداتی از طرف گوگل نیز به ما ارائه می‌شود (Keyword ideas) که در برخی حوزه‌ها تعداد آن بیش از 2000 عبارت است. این کلمات به ما کمک می‌کند تا دید بهتری از حوزه کاری خود و نیاز کاربران هنگام جستجو کسب کنیم.

2- پیشینه و نمودار جستجو

عددی که کیورد پلنر اعلام می‌کند متوسط جستجوی ماهانه براساس آمار یکسال اخیر است ولی می‌توانیم نمودار تغییرات جستجو را نیز مشاهده کرده و از صعودی یا نزولی بودن جستجوی هر عبارت مطلع شویم. این داده‌ها کمک می‌کند تا در مورد ارزش سرمایه‌گذاری روی یک عبارت در طول زمان و شناسایی فصل داغ فروش اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

3- تفکیک براساس موقعیت مکانی و زبانی

هنگام تهیه یک گزارش می‌توانیم میزان جستجوی ماهانه را براساس کاربران فعال در یک موقعیت مکانی (مثلا کشور استرالیا) دریافت کنیم و پیشنهادات گوگل را محدود به یک زبان خاص (مثلا فارسی) ببینیم. البته در نظر داشته باشید که کشور ایران در لیست موقعیت‌های مکانی حضور نداشته و تنها با انتخاب زبان فارسی به نوعی گزارشات اختصاصی دریافت می‌کنیم.

4- عبارات مرتبط با یک صفحه یا سایت

در بخش Discover new keywords می‌توانیم به جای لیست کلمات آدرس یک صفحه یا دامنه را به گوگل اعلام کنیم و عبارات پیشنهادی متناسب با محتوا و ماهیت آن را مشاهده کنیم. اگر آدرس سایت یکی از رقبا را در باکس جستجو وارد کنیم به نوعی لیست کلمات کلیدی مرتبط و اهداف اصلی آن سایت را دریافت خواهیم کرد. این بخش برای تحلیل رقبا کارآمد است.

ما در دوره آموزش استراتژی سئو به‌طور‌ کامل، نحوه استفاده از این ابزار را بررسی کرده‌ایم و معتقدیم که؛

Keyword Planner موثق‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه کارگاه دوره تدوین استراتژی سئو بزنید. در این دوره به طور کامل نحوه تحقیق کلمات کلیدی را یاد خواهید گرفت:

تدوین استراتژی سئو

مراحل ساخت یک امپراطوری پایدار

ویدیو دوره

  • 26 ساعت
  • 1250 دانشجو

سرفصل ها 3,690,000 توماناطلاعات بیشتر تدوین استراتژی سئو معرفی کامل

  • 01سئو فراتر از تکنیکچرا خلق تجربه از تولید محتوا مهم‌تر است؟

  • 02مدل بازاریابی STPبخش‌بندی، هدف‌گیری و جایگاه‌یابی در سئو

  • 03تحقیق کلمات کلیدیارزشمندترین کلمات کلیدی را چطور پیدا کنیم؟

  • 04درک هدف کاربرایجاد حسِ خوب جستجو براساس هدف کاربر

  • 05طراحی پازل محتواانتخاب صفحات لندینگ متناسب با ماهیت کلمه

  • 06معماری محتوای صفحهطراحی لندینگ بی‌محتوا با تمرکز بر تجربه کاربری

  • 07نقشه راهبرنامه‌ریزی و زمان‌بندی در اجرا و انتظار ما از پیشرفت

نکته بسیار مهم: دقت کنید که اعداد اعلام شده توسط کیورد پلنر، عامدانه با میزان واقعی جستجوی کلمات در گوگل متفاوت است و بسته به حوزه فعالیت شما و طولانی بودن کلمه دقت آن تغییر می‌کند. اگر عدد اعلام شده را در یک ضریب 5 تا 8 برابری (متوسط 6 برابر) در نظر بگیریم به چیزی که واقعا در اینترنت جستجو می‌شود نزدیک‌تر خواهد شد.

به عنوان مثال اگر کیورد پلنر عدد 2000 را برای یک عبارت اعلام کرد تخمین ما از میزان جستجوی ماهانه این عبارت بین 10 تا 20 هزار است.

البته یک چالش مهم برای استفاده از کیورد پلنر داریم! با اینکه ابزار رایگان است تنها زمانی می‌توانیم داده‌های دقیق دریافت کنیم که یک کمپین فعال گوگل ادز داشته باشیم. البته شرکت‌هایی هستند که با دریافت هزینه ماهانه دسترسی شما به این ابزار را در حساب گوگل ادز خود فراهم می‌کنند.

ابزار Keyword Tool

پیشنهادات متنوع از سایر موتورهای جستجو

ابزار Keyword Tool مرجع اصلی آمار جستجوی کلمات نیست و اطلاعات خود را از همان کیورد پلنر دریافت می‌کند. تصویر زیر نمونه‌ای از فضای کار با این ابزار را نشان می‌دهد.

Keyword tool؛ پیشنهادات متنوع از سایر موتورهای جستجو

دلایل اصلی ما برای انتخاب این ابزار به عنوان یک مرجع مناسب عبارتند از:

1- استفاده از داده‌های کیورد پلنر

آمار جستجوی کلمات از مرجع اصلی که همان گوگل است دریافت می‌شود در نتیجه می‌توان به داده‌های اعلام شده توسط این ابزار استناد کرد.

2- تنوع بالا در کلمات پیشنهادی

این ابزار علاوه بر پیشنهادات کیورد پلنر، عباراتی را از سایر موتورهای جستجو مانند بینگ، یوتیوب، آمازون و … دریافت می‌کند لیست بسیار گسترده‌ای از کلمات مرتبط را در اختیار ما قرار می‌دهد در نتیجه برای پیدا کردن ایده‌های جدید و موضوعات مرتبط بسیار مناسب است.

3- رابط کاربری و دسترسی آسان

ابزار کیورد پلنر با هدف تبلیغات در گوگل ساخته شده و کار با آن برای همه ساده نیست ولی Keyword Tool با هدف سئو و تحقیق کلمات کلیدی طراحی شده در نتیجه رابط کاربری بهتری برای متخصصین سئو دارد. از طرفی با اینکه رایگان نیست خرید اکانت آن چه به صورت دلاری و چه از طریق اکانت‌های اشتراکی راحت‌تر از کیورد پلنر است.

4- آنالیز سایت رقیب و پیدا کردن کلمات اصلی

این ابزار به ما امکان می‌دهد که آدرس یک سایت یا صفحه را وارد کرده و مهمترین عبارات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنیم. داده‌های ارائه شده دقیقا همان خروجی keyword planner بوده و از طریق API این اطلاعات را دریافت می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که؛

اگر دسترسی به کیورد پلنر برای شما دشوار است استفاده از ابزار Keyword Tool بهترین گزینه خواهد بود.

ابزار Kwfinder

اعلام درجه سختی و جایگاه رقبا

ابزار KWFinder یکی از ابزارهای سایت Magnools است که هدف اصلی آن کمک به تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی ایده‌های جدید است. تصویر زیر رابط کاربری این ابزار است.

Kwfinder؛ اعلام درجه سختی و جایگاه رقبا

از امکانات این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کلمات کلیدی پیشنهادی و میزان جستجو

همچون بیشتر ابزارهای معتبر، KWFinder نیز از داده‌های کیورد پلنر برای تخمین میزان جستجو استفاده می‌کند و پیشنهاداتی که ارائه می‌کند نیز از همان API اصلی دریافت می‌شود. ولی ضعف اصلی آن در مقایسه با دو ابزار قبلی این است که در هر گزارش تنها یک کلمه را می‌توانیم بررسی کنیم و قابلیت دریافت میزان جستجوی لیستی از کلمات به صورت همزمان را نداریم.

2- نمایش رقبا و جایگاه هرکدام در این عبارت

بعد از جستجوی یک کلمه در بخش سمت راست لیستی از سایت‌ها و صفحاتی که همین حالا در این عبارت جایگاه دارند نمایش داده می‌شود ولی مشکل اصلی این است که لیست نمایش داده شده کمک خاصی به تحلیل شما نخواهد کرد و امکان دریافت یک خروجی کاربردی از کلمات کلیدی و جایگاه رقبا در هر کدام ندارید.

3- تخمین درجه سختی یک کلمه کلیدی

این ابزار با استفاده از اطلاعات مربوط به لینک سازی خارجی و اعتبار دامنه رقبا، یک معیار 0 تا 100 برای درجه سختی هر عبارت پیشنهاد می‌کند تا دید بهتری از ارزش سرمایه‌گذاری و پیچیدگی موفقیت در آن به دست آورید ولی به شما اطمینان می‌دهیم که این عدد (حداقل در زبان فارسی) هیچ معنایی نداشته و در بیشتر موارد گمراه کننده است.

4- دریافت کلمات کلیدی یک سایت

همچون Keyword Tool بخشی برای دریافت عبارات کلیدی یک صفحه یا دامنه پیش‌بینی شده است ولی متاسفانه در زبان فارسی بسیار ضعیف بوده و عموما خروجی قابل استنادی ارائه نمی‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که؛

KWFinder با اینکه رابط کاربری جذاب و داده‌های کمکی متنوعی دارد، گزینه مناسبی برای تحقیق کلمات کلیدی به زبان فارسی نیست.

اگر به هردلیل دسترسی شما به سایر ابزارها امکان پذیر نبود از این گزینه استفاده کنید.

Google trends

موج سواری بر ترند روز

همین ابتدا بگوییم که گوگل ترندز یک ابزار کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی و تخمین میزان جستجو نیست!

تصویر زیر نمایی از محیط کاربردی گوگل ترند از و همانطور که مشخص است بیشتر برای درک تغییرات میزان جستجو در طول زمان و مقایسه دو مفهوم کاربرد دارد. لیست کلمات مرتبط بسیار کوتاه و بعضا نامرتبط بوده و هیچ آمار دقیقی از میزان جستجوی کلمات به شما ارائه نمی‌کند.

Google trends؛ موج سواری بر ترند روز

بهترین کاربرد گوگل ترندز را می‌توان در تهیه گزارشات تحلیلی، تحقیق بازار و بررسی واکنش عمومی به یک موضوع یا خبر دانست.

با توجه به اینکه اطلاعات را براساس موقعیت جغرافیایی و در طول زمان ارائه می‌کند می‌توانیم گزارشات بصری خوبی از آن تهیه کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم رقابت “مرسدس بنز” و “BMW” را در جهان مقایسه کنیم و بدانیم که هرکدام در چه کشورهایی بازار بزرگتری دارند این ابزار کمک زیادی به ما خواهد کرد.

اگر تخصص شما تنها در حوزه سئو است پیشنهاد می‌کنیم زمان خود را صرف یادگیری و استفاده از این ابزار نکنید.

دلیل ما برای معرفی این ابزار در لیست خود این بود که در منابع دیگری به آن اشاره شده و می‌تواند برای شما گمراه کننده باشد.

سئو سیگنال

ابزار ایرانی تحقیق کلمات کلیدی

سئو سیگنال یک ابزار کاملا ایرانی برای تحقیق کلمات کلیدی است. البته امکانات دیگری مانند “ردیابی رتبه سایت در گوگل” و “بررسی وضعیت تکنیکال” را هم ارائه می‌کند ولی در اینجا تمرکز ما بر امکانات به عنوان یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی خواهد بود. تصویر زیر نمایی از محیط کاربر و نحوه ارائه اطلاعات در این ابزار است.

سئو سیگنال؛ ابزار ایرانی تحقیق کلمات کلیدی

2 امکان اصلی در ابزار سئو سیگنال به شرح زیر است:

1- ارائه کلمات پیشنهادی و تخمین جستجو

در بخش کلمات کلیدی با وارد کردن یک عبارت، لیستی از کلمات مرتبط با آن به همراه تخمینی از جستجوی ماهانه دریافت می‌کنیم. در این بخش حداکثر 2000 کلمه به ما پیشنهاد می‌شود که در کنار میزان جستجو لیستی از سایت‌های دارای رتبه را هم به ما اعلام می‌کند.

تنها چالش ابزار سئو سیگنال اطلاعات ارائه شده برای “میزان جستجوی ماهانه” هر عبارت است که با دیتای ارائه شده توسط کیورد پلنر و چیزی که در سرچ کنسول مشاهده می‌کنیم متفاوت است.

ولی نگران نشوید در واقع اعداد اعلام شده با ضرب آمار کیورد پلنر در عددی بین 8 تا 12 (معمولا 10) به دست آمده و تلاش شده که به میزان جستجوی واقعی کلمه در اینترنت نزدیک‌تر باشد. در مجموع می‌توانید به میزان جستجوی اعلام شده به عنوان یک فاکتور مقایسه‌ای در تحقیق کلمات کلیدی استناد کنید و چرا که پیدا کردن تخمینی از این دقیق‌تر تقریبا غیرممکن است.

2- آنالیز سایت رقیب و تحلیل میزان ورودی ماهانه

چیزی که سئو سیگنال را با سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متفاوت می‌کند بخش آنالیز سایت است. با وارد کردن آدرس یک سایت یا صفحه در اینترنت می‌توانیم لیستی از عبارات کلیدی هدف مرتبط با آن را دریافت کنیم. نکته جالب این است که با بررسی یک سایت شما علاوه بر لیست کلمات، آدرس صفحه مرتبط و رتبه آن در نتایج جستجو را هم مشاهده می‌کنیم.

با توجه به اینکه امکان دریافت خروجی از این گزارشات در فرمت CSV و Excel داریم می‌توانیم گزارشات تحلیلی و ابزارهای جذابی برای خود بسازیم. به عنوان مثال تصویر زیر یک نمونه گزارش است با ابزار Looker Studio و با داده‌های سئو سیگنال تهیه شده و یک نسخه شبیه سازی شده از سرچ کنسول سایت رقیب را به ما نشان می‌دهد!

ابزار شخصی سازی شده برای تحقیق کلمات کلیدی

دموی هفت روزه رایگان، تنوع در قیمت گذاری و امکان خرید آسان مهمترین ویژگی‌هایی هستند که سئو سیگنال را به ابزاری جذاب برای ایرانیان تبدیل می‌کند. در مجموع پیشنهاد ما این است که:

تجربه استفاده از سئو سیگنال به عنوان ابزار ایرانی و قدرتمند را از خود دریغ نکنید.

امید است که با حمایت شما ابزارهای ایرانی در مسیر توسعه موفق بوده و شاهد اضافه شدن امکانات جدیدی به آنها باشیم.

ابزار جت سئو

ابزاری فراتر از تحقیق کلمات کلیدی

همین ابتدا بگوییم که منصفانه نیست که جت سئو را تنها یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی بدانیم، امکانات و ابزارهای ارائه شده در آن بسیار گسترده‌تر بوده و هدفش تبدیل شدن به یک ابزار جامع در همه حوزه‌های سئو شامل تکنیکال، محتوا و لینک‌سازی است. در اینجا تمرکز ما بر امکاناتی است که در زمینه تحقیق کلمات کلیدی ارائه شده است. تصویر زیر نمونه‌ای از محیط کاربری جت سئو را نشان می‌دهد.

جت سئو؛ ابزاری فراتر از تحقیق کلمات کلیدی

مهمترین امکانات جت سئو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی عبارتند از”

1- واژه گستر

این ابزار با دریافت یک عبارت، لیستی از موضوعات و کلمات مرتبط با آن حوزه را ارائه می‌کند و برای پیدا کردن کلمات کلیدی و شناسایی ایده‌های جدید مناسب است.

2- ساختار محتوا

این بخش با بررسی رقبایی که در عبارت مورد نظر شما جایگاه دارند، اطلاعاتی شامل ماهیت کلمه (هدف کاربر از جستجو)، استراتژی رقبا برای کسب جایگاه (هدینگ‌ها، طول محتوا و المان‌های بصری) و عبارات مرتبط را ارائه می‌کند و هدف اصلی آن کمک به طراحی ساختار محتوا برای آن عبارت است.

3- شکاف کلمات کلیدی

در این بخش با وارد کردن رقبا (تا 5 رقیب) مقایسه‌ای از کلمات هدف‌گذاری شده در سایت آنها، رتبه در نتایج جستجو و تخمین جستجوی ماهانه دریافت می‌کنید. با چنین اطلاعاتی می‌توانید نقاط دیده نشده در استراتژی خود را شناسایی کرده و متناسب با آن برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید.

4- کلمات کلیدی رقبا

این گزارش با دریافت سایت یک رقیب، لیستی از کلمات کلیدی که در آن جایگاه دارد را به همراه رتبه و میزان جستجو ارائه می‌کند. این بخش از نظر کارایی شباهت‌هایی با ابزار آنالیز سایت در سئو سیگنال دارد.

دموی رایگان 7 روزه، پشتیبانی فارسی و خرید آسان مهمترین ویژگی‌هایی هستند که تجربه استفاده از این ابزار را برای شما ساده می‌کند. در مجموع می‌توان گفت:

جت سئو را ابزاری برای تحلیل و مدیریت پروژه سئو بدانید که در تحقیق کلمات کلیدی هم می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

امکانات جت سئو بسیار فراتر از تحقیق کلمات کلیدی بوده و ابزارهایی برای تحلیل وضعیت سئو، تخمین میزان بازدید رقبا، شناسایی مشکلات فنی سایت، تحلیل لینک سازی خارجی و … را نیز به شما ارائه می‌کند. شاید مهمترین نقطه ضعف جت سئو، رابط کاربری پیچیده آن باشد که با توجه به تنوع ابزارها تا حدی قابل پذیرش است و امیدواریم در نسخه‌های بعدی توجه بیشتری به این مساله داشته باشند.

بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی کدام است؟

حقیقت این است که انتخاب بهترین ابزار را باید خودتان و متناسب با گزارشات مورد نیازتان انجام دهید. پیشنهاد ما این است که از Kwfinder و google trends صرف نظر کنید و از میان 4 گزینه باقی مانده یک ابزار خارجی و یک ابزار ایرانی را برگزینید.

جدول زیر مقایسه‌ای سریع از این 6 ابزار را به شما نشان می‌دهد. را آماده کرده‌ایم:

ابزار ویژگی اصلی نقطه ضعف
Keyword planner مرجع اصلی داده‌ها دسترسی سخت از ایران
Keyword tool داده موثق و پیشنهادات متنوع هزینه بالا برای خرید اکانت اختصاصی
KWFinder جایگاه رقبا و درجه سختی محدودیت اطلاعات در زبان فارسی
Google trends مقایسه ترندهای روز نداشتن اطلاعات از میزان جستجو
سئو سیگنال گزارش جذاب از رقبا محدویت‌هایی در دریافت خروجی
جت سئو تنوع در ابزار و گزارش رابط کاربری و پیچیدگی در استفاده

دقت کنید که محدود شدن به یک ابزار انتخاب درستی نبوده و به عنوان یک متخصص سئو باید از همه منابعی که سرعت و دقت شما را بالا می‌برند بهره بگیرید.

سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

تنوع ابزارها در این حوزه بسیار زیاد است و در این مقاله تنها 6 نمونه را معرفی کردیم. از ابزارهایی مانند SEMRush، Ahrefs نیز می‌توان به عنوان ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد ولی به واسطه هزینه بالا و محدودیت‌هایی که در زبان فارسی دارند به بررسی آن‌ها نپرداختیم.

همچنین ابزارهای دیگری به زبان فارسی طراحی و معرفی شده که از میان آنها می‌توان به میزفاتولز، کیوردچی و کلمات پیشنهادی گوگل (ابزار وبسیما) اشاره کرد که هرکدام کاربردها و مزایای خود را دارند.

اگر شما از ابزاری استفاده می‌کنید که در این لیست حضور ندارد در بخش نظرات به ما و مخاطبین آکادمی وبسیما معرفی کنید یا اگر تجربه‌ای از کار با 6 ابزار معرفی شده داشتید با ما هم به اشتراک بگذارید.

به نظر شما بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی کدام است؟

نوشته ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اولین بار در آکادمی وبسیما. پدیدار شد.

منبع: websima.academy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *