انجام هفت گناه نابخشودنی تعریفشده در کتاب ادیان مختلف باعث مرگ روح میشود؛ همین گناهان در سئو نیز روح سایت شما را از بین خواهد برد!
بسیاری از کارشناسان SEO، چه کارشناس مبتدی و چه متخصص، اشتباهاتی نابخشودنی در سایت خود انجام میدهند. ما این اشتباهات را به 7 گناه کبیره تشبیه کردهایم که شامل طمع، شهوت، تنبلی، پرخوری، خشم، حسادت و غرور میشود.
مدیریت منابع و برنامهریزی برای شروع فعالیت و سئو سایت لازم است؛ ولی آشنایی با اشتباهات نابخشودنی و انجام ندادن آنها به ادامه مسیر موفقیت سایت شما در سئو منجر خواهد شد. با صرف 7 دقیقه از زمان خود، با 7 گناه نابخشودنی در سئو آشنا میشوید که شاید تا الان انجامشان دادهاید. برای برگشت به مسیر موفقیت دیر نیست؛ از مطالعه مقاله پیشرو شروع کنید!
1- اشتباه در تعریف کسبوکار؛ سنگ بزرگ علامت نزدنه!
بسیاری از کارفرمایان در اولین قدم برای تعریف کسبوکار خود دچار شهوت میشوند! هنگام تعریف ماهیت کسبوکار، افراد ترجیح میدهند بلندپروازانه تصمیم بگیرند. برای مثال، شاید موفقیت سایتهایی مانند دیجیکالا، شما را نیز برای راهاندازی کسبوکاری مشابه وسوسه کرده باشد. همین وسوسه زنگ خطری برای ارتکاب گناه شهوت در قدرت خواهد بود!
اشتباه در اولین قدم و برای تعریف کسبوکار، مانند آفتی خانهمان سوز منابع شما را از بین میبرد. هنگامی که هدف فقط رسیدن به رتبه یک گوگل باشد نیز این اتفاق رخ خواهد داد. صاحب کسبوکار بدون شناخت مخاطبان خود و نیاز آنها، قصد رسیدن به رتبه یک گوگل را دارد. در نتیجه، به دلیل نشناختن مخاطب هدف و درنظر نگرفتن منابع اولیه، بهزودی باید در انتظار شکست بنشینید.
برای جلوگیری از این اتفاق، ابتدا زمینه فعالیت تخصصی خود را انتخاب کنید. سپس با دریافت مشاوره از کارشناسان بازاریابی دیجیتال، گروه مخاطب هدفتان را بشناسید. با شناخت مشتریان خود، تعریف کسبوکار و مسیر برندسازی نیز بهراحتی مشخص میشود. پس از آن نوبت به تدوین استراتژی سئو و محتوای سایت خواهد رسید.
تدوین استراتژی سئو
مراحل ساخت یک امپراطوری پایدار
ویدیو دوره
- 26 ساعت
- 1250 دانشجو
سرفصل ها 3,690,000 توماناطلاعات بیشتر تدوین استراتژی سئو معرفی کامل
-
01سئو فراتر از تکنیکچرا خلق تجربه از تولید محتوا مهمتر است؟
-
02مدل بازاریابی STPبخشبندی، هدفگیری و جایگاهیابی در سئو
-
03تحقیق کلمات کلیدیارزشمندترین کلمات کلیدی را چطور پیدا کنیم؟
-
04درک هدف کاربرایجاد حسِ خوب جستجو براساس هدف کاربر
-
05طراحی پازل محتواانتخاب صفحات لندینگ متناسب با ماهیت کلمه
-
06معماری محتوای صفحهطراحی لندینگ بیمحتوا با تمرکز بر تجربه کاربری
-
07نقشه راهبرنامهریزی و زمانبندی در اجرا و انتظار ما از پیشرفت
2- ایجاد صفحات بیهدف در سایت؛ گناهی به مثابه شکمپرستی!
آیا شما نیز تصور میکنید ساخت تگ و صفحات دستهبندی متعدد یا کپی مقالات دیگر (حتی با ذکر منبع) به سئو سایتتان کمک میکند؟ خیر؛ قطعا تعدد تگها و مقالات تکراری در سایت نه تنها به سئو کمکی نمیکند، بلکه عاملی بازدارنده برای رسیدن به موفقیت خواهد بود. پس اگر تاکنون این اقدامات را بدون هیچگونه استراتژی انجام میدادید، دست نگه دارید.
تعداد بالای صفحات بیهدف دستهبندی، تگ و محصول مخاطب را برای رسیدن به سوال یا راهحل گمراه میکند. حس بیاعتمادی ایجادشده در کاربر باعث میشود تا مسیر برندینگ سایت شما با شکست مواجه شود. البته فقط بیتوجهی به ساختار سایت و مسیر سفر کاربر نیست که در سئو تاثیر منفی دارد؛ بلکه نگارش محتواهایی بیارزش و رباتگونه نیز اثری مشابه به جای میگذارد.
یکی از عواملی که موجب ایجاد محتوای رباتی میشود، توجه به سیگنالهای افزونه یواست خواهد بود. پیشنهاد میشود برای اینکه با نقش افزونه Yoast در از بین بردن محتوای مخاطبپسند آشنا شوید، مقاله «افزونه یواست، قاتل محتوای مفید» را مطالعه کنید. در این مقاله با فریبندگی Yoast برای خروج از مسیر نگارش محتوای مفید آشنا خواهید شد.
3- طمع؛ ایجاد تنوع در خدمات پس از چشیدن موفقیت
طمع، پس از چشیدن موفقیت در یک حوزه سراغ صاحبان کسبوکار میرود. چه بسا افراد متخصصی که بهطور مثال در زمینه فروش پاور بانک در رتبههای اول بودند؛ ولی با طمع رسیدن به درآمد بیشتر یا داشتن عملکردی مشابه با سایتهای فروشگاهی قدرتمند اقدام به عرضه محصولاتی کاملا بیربط از حوزه تخصصی خود کردند.
نتیجه این اقدام رسیدن به درآمد بالاتر نیست! شما نمیتوانید در یک سایت پزشکی و دارویی، کتابهای پرفروش را نیز عرضه کنید. با این کار اعتبار دامنه و تخصصی بودن سایت خود را نیز از بین خواهید برد. در نتیجه نباید بگذارید تا چشیدن طعم موفقیت در یک زمینه کاری، شما را به گناه کبیره طمع در سئو برساند.
یکی دیگر از مثالهای طمع در سئو، میتوان به استفاده از تکنیکهای میانبر برای رسیدن به رتبه یک اشاره کرد. برخی افراد از طریق تکنیکهای سئو کلاه سیاه شاهد افزایش ایمپرشن و CTR سایت خود میشوند. این افزایش کلیک و ایمپرشن باعث ایجاد حس طمع و ترغیب کارشناس برای انجام بیشتر این تکنیکها خواهد شد.
الگوریتمهای گوگل به صورت مداوم در حال آپدیت شدن هستند و تکنیکهای کلاه سیاه را به خوبی شناسایی میکنند. پس بهتر است مراقب باشید؛ زیرا سئو کلاه سیاه، روزگار سایت شما را نیز سیاه میکند!
4- تنبلی؛ تغییر ندادن استراتژی در طولانیمدت جلوی رشد سایت را میگیرد
پیادهسازی استراتژی پس از شناخت نیاز کاربر و تحقیق کلمات کلیدی تا رسیدن به نتیجه و ثمره آن اقدامی پسندیده است. بااینحال باید پس از مدتی بهتر است تا بازنگری مجددی در استراتژی خود داشته باشید؛ شاید شما نیز دچار خطا شوید.
در واقع تنبلی برای تغییر دادن استراتژی یکی از گناهانی است که جلوی رشد و به ثمر نشستن پروژه شما را خواهد گرفت. بهتر است پس از دوره تعیینشده برای اجرای استراتژی، مسیر طیشده سایت خود را بررسی کنید تا خطاها و اشتباهات آن پیدا شود.
5- خشم از نتیجه نگرفتن؛ موفقیت در سئو به صبر شما نیاز دارد
صبر در سئو برای رسیدن به نتیجه، مانند کشاورزی است که پس از کاشت دانه در انتظار ثمره آن مینشیند. ولی بسیاری از افراد دقیقا لحظهای قبل از رسیدن به نتیجه، دچار گناه خشم شده و مسیر خود را تغییر میدهند. در همین لحظه شما دچار ارتکاب گناه کبیره در سئو خواهید شد!
خشم ممکن است در قالب رها کردن مسیر درست، خرید بکلینکهای اشتباه یا بهکار بردن تکنیکهای سئو کلاه سیاه باشد.
با آگاهی از مدت زمان نتیجه گرفتن استراتژی سئو و ارزیابی مشکلات پیشآمده، میتوان جلوی بروز این اشتباه و رهاسازی مسیر موفقیت را گرفت.
6- حسادت و کپی کردن از رقبا؛ جایگاه خوب رقبا نشاندهنده درست بودن مسیر نیست!
بسیاری از افراد تصور میکنند اگر کسی رتبه یک گوگل باشد، یعنی درستترین و بهترین مسیر را برای بازاریابی یا سئو در پیش گرفته است. حسادت ناشی از موفقیت رقبا باعث میشود تا برخی از افراد عملکردی مشابه با استراتژی رقیب خود را در پیش بگیرند.
از شانس بد، حتی ممکن است دقیقا مسیر اشتباهی را برای کپی کردن انتخاب کنیم که ما را به بیراهه شکست میبرد. زیرا ما مسیر، تارگت و بیزینس مدل رقیب خود را نمیدانیم. در نتیجه بدون اینکه استراتژی و هدف کسبوکار خود را در نظر بگیریم، به اشتباه مسیری مشابه با رقیب خود را طی خواهیم کرد.
7- سندروم رتبه یک گوگل؛ غرور پس از رسیدن به صدر نتایج جستجو
آخرین گناه از هفت گناه نابخشودنی در سئو، غرور است. هنگامی که شما به رتبه یک گوگل دست پیدا میکنید، دچار غرور خواهید شد. بسیاری از افراد با رسیدن به لینک اول تصور میکنند که این تاج پادشاهی تا ابد بر سر آنها ماندگار است. در نتیجه تلاشی برای نگه داشتن آن نخواهند کرد. این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا رسیدن به رتبه یک، از نگه داشتن آن بسیار سادهتر خواهد بود.
این اشتباه را برخی از کارفرمایان انجام میدهند. شاید شما نیز بر سر دو راهی این خطا قرار بگیرید؛ بااینحال میتوانید با آگاهی از این خطاهای احتمالی، قدمهای محکمتری در مسیر موفقیت سئو بردارید.
شک کردن در پیادهسازی دانستهها؛ خطایی که شما را به مقصد سئو نمیرساند
امین اسماعیلی میگوید؛
در یادگیری شکاک باش و در پیادهسازی ایمان داشته باش!
شک فقط در زمان یادگیری و مطالعه یا تحقیق جایز است. بااینحال، شک کردن به دیگران و به دانستههای خود هنگام اجرای آنها باعث میشود تا شما هیچگاه در مسیر موفقیت قدم نگذارید. لحظهای که سند استراتژی را بستید، باید آن را انجام دهید. درواقع تغییر مداوم باعث میشود تا به جایی نرسید.
ما در این مقاله سعی داشتیم تا اشتباهات رایجی که اکثر کارشناسان در مسیر سئو و محتوا به آن دچار میشوند را بیان کنیم. اگر شما نیز تجربهای مشابه با موارد گفتهشده دارید، با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.
نوشته 7 گناه نابخشودنی در سئو، که حتما انجامش خواهید داد! اولین بار در آکادمی وبسیما. پدیدار شد.
منبع: websima.academy
بدون دیدگاه